REKLAMA

REKLAMA

Jakie są paliwa przyszłości? Sympozjum CHEMIA 2020

ORLEN Bez Tajemnic

REKLAMA

29 i 30 stycznia 2020 roku w Płocku już po raz 26. odbyło się ogólnopolskie Sympozjum CHEMIA 2020. Zaproszeni goście i prelegenci rozmawiali o wyzwaniach i szansach rozwoju polskiej chemii oraz krajowych rafinerii.

Organizatorem wydarzenia był BMP – wydawca miesięcznika „Chemia Przemysłowa” i portalu kierunekCHEMIA.pl, a PKN ORLEN już tradycyjnie Honorowym Gospodarzem sympozjum.

Pierwszego dnia sympozjum odbył się cykl prelekcji technicznych, który zainaugurował panel pt. „Współczesne wyzwania i szanse rozwoju polskiej chemii. Jakie nadchodzą zmiany?”. Poprowadził go Adam Grzeszczuk, Prezes zarządu BMP. Natomiast sesję wprowadzającą rozpoczął Adam Czyżewski, Główny ekonomista PKN ORLEN prezentacją pt.: „Przyszłość chemii”. Przedstawiciel Koncernu nawiązał swoim wystąpieniem do raportu „Petrochemia ma przyszłość”.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

– Petrochemia może być bardziej przyjazna środowisku. Nie rezygnujmy z pożytecznych produktów, przestańmy po prostu śmiecić i wykorzystujmy odpady – mówił Adam Czyżewski.

W ramach XXVI Sympozjum CHEMIA 2020, odbyła się także debata pt. „Skąd czerpać wiedzę i inspiracje do rozwoju polskiego przemysłu?”, w której wziął udział m.in. Zbigniew Leszczyński, Członek Zarządu ds. Rozwoju, PKN ORLEN.

Ciekawą prezentację – „Biopaliwa i biochemikalia – nowoczesna biorafineria w ORLEN Południe ” – przedstawił uczestnikom Grzegorz Semerjak, Dyrektor ds. Technologii i Rozwoju tej spółki.

Jak wyjaśniał, kierunek rozwoju ORLEN Południe to biorafineria. Taka strategia spowodowała m.in. rozpoczęcie w 2019 roku inwestycji kompleksu GLIKOLU, którego uruchomienie zaplanowano na czwarty kwartał 2021 roku. Spółka zakupiła także licencję i projekt bazowy na produkcję bioetanolu II generacji. Jeszcze w tym roku rozpocznie się proces przetargowy, a na 2022 rok zaplanowano zakończenie budowy kompleksu bioetanolu.

W planach inwestycyjnych jest też rozbudowa instalacji produkcji biodiesela czy budowa nowej linii do produkcji estrów ze zużytych olejów posmażalniczych (UCO). Dzięki innowacyjnemu oczyszczaniu gliceryny pochodzenia UCO i zwierzęcego, ORLEN Południe rozpocznie produkcję gliceryny destylowanej. Obecnie Spółka pracuje nad opracowaniem własnej, niedostępnej na rynku technologii, na co uzyskała dofinansowanie w wysokości 10,3 mln zł.




Opracowywana jest także technologia produkcji kwasu mlekowego, oparta na surowcach odnawialnych, z wykorzystaniem mikroorganizmów. Jako surowiec główny ma tu być zastosowany produkt odpadowy z cukrowni – melasa. Pomysł ORLEN Południe zakłada zaprojektowanie takiego procesu oczyszczania i wydzielania kwasu mlekowego, który nie generuje odpadu w postaci gipsu. Taka metoda produkcji nie będzie generowała też zanieczyszczeń, a zastosowany surowiec odnawialny i produkowany wysokiej czystości kwas mlekowy będzie materiałem wyjściowym do powstania biodegradowalnych polimerów.

Sporo zainteresowania wśród słuchaczy prezentacji Grzegorza Semerjaka wzbudziła informacja o włączeniu do oferty handlowej ORLEN Południe nowego produktu – wodoru o najwyższych parametrach czystości, który ma służyć do napędzania floty aut osobowych i autobusów. Ta inwestycja łączy się jednocześnie z budową kompleksu GLIKOLU – w instalacji będzie bowiem produkowany wodór, który w części zostanie wykorzystany jako paliwo wodorowe.

Obecnie na świecie jest tylko ok. 322 stacji tankowania wodoru, z czego 134 znajdują się w Europie. Według szacunków do 2030 roku tylko w samej Europie ma powstać 3.750 stacji do tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Nic dziwnego, że jest on nazywany paliwem przyszłości. W 2019 roku w Europie zarejestrowano 1.731 samochodów na wodór, a do 2030 roku wielkość produkcji takich aut ma osiągnąć poziom aż 1,2 mln sztuk. Chiny przewidują produkcję do 1 mln tych pojazdów, a Japonia, w której w ubiegłym roku było ich 3.219, przewiduje produkcję do 2030 roku 800 tys. pojazdów napędzanych wodorem.

Podczas Gali Chemików w Płocku Adam Grzeszczuk, prezes zarządu firmy BMP dziękował Honorowemu Gospodarzowi – Grupie ORLEN za wsparcie i ogromne zaangażowanie w przygotowanie imprezy. Podziękowania w imieniu Koncernu odebrał Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, PKN ORLEN.

Warto podkreślić, iż podczas Sympozjum CHEMIA 2020 organizator wręczył nagrodę wydawnictwa BMP czyli „Klucz Sukcesu”. Wyróżnienie trafiło do prof. dr. hab. inż. Janusza Zielińskiego, prorektora Politechniki Warszawskiej Filia w Płocku.

REKLAMA
Kolejny

Komentarze 8

  1. polak wodorowy says:

    mało kto wie ale w Płocku mamy wytwórnię wodoru która onegdaj była największą tego typu instalacją na świecie .

  2. fan wodoru says:

    jedyną jak na razie przemysłową technologią produkcji wodoru jest reforming parowy metanu jako składnika gazu syntezowego , w efekcie mamy odpadowy tlenek węgla i wszystko powstaje ze spalania metanu przy procesie więc pytanie czemu właściwie nie używać tego metanu jako paliwa . Wodór bowiem powstały w takim procesie do zastosowań w ogniwach musi przechodzić przez energochłonne i kosztowne procesy sprężania, skraplania , oczyszczania które też są emisyjne to jedno.
    No ale mówią że będą zgazowywać węgiel ( jak opracują przemysłową technologię której na razie nie ma ) i wtedy z opłacalnej produkcji dostaniemy odpad w postaci ok. pół miliona ton popiołu rocznie w którym jest cała tablica Mendelejewa z promieniotwórczymi na czele. Ta „ekologiczna” technologia pozostawia też smołę pogazową zawierającą naftalen , benzen, benzo(a)piren, benzo(a)antracen, benzo(b+k)fluoranten, dibenzo(a,h)antracen, chryzen, benzo(e)piren i fenol. Wszystkie mutagenne, kancerogenne ,działające szkodliwie na rozrodczość i pow. uszkodzenia płodu, stwarzające przewlekłe zagrożenie dla środowiska .

  3. uczestnik sympozjum says:

    to dość smutne że dziennikarze portalu mającego w nazwie „petro” idą na konferencję chemiczną gdzie w końcowym panelu prowadzonym przez najwybitniejszego w Polsce specjalistę od gospodarki wodorowej prof. Jacka Kijeńskiego mówi się jasno jakie są realne perspektywy i nic a nic z tego nie rozumieją.
    Pojawia się artykuł powielający jakieś potoczne wyobrażenia i naiwne wyobrażenia, pisze się o samochodach na wodór ( chociaż powiedziano jasno że jest 1 sztuka takiego na silnik cieplny w Polsce a na tankowanie jest wożony do Niemiec) , o wożeniu wodoru cysternami jak nie przymierzając diesla.
    Może państwo zapytacie specjalistów w CZYM można przechowywać wodór sprężony czy skroplony , ile efektywnie z takiej „cysterki” można odpompować i po co . Dla zachęty powiem że 18% a reszta zostaje . Po co utrzymujecie ludzi w niewiedzy pozwalając im na mniemanie iż wodór jest spalany w silniku tak jak benzyna a z rury wylatuje para wodna . To jest nieprawda niestety . Może zadali byście sobie chociaż tyle trudu aby sprawdzić w wiki jaka jest temperatura spalania wodoru i porównali z temperaturą topnienia większości metali używanych do produkcji silników cieplnych to może zdacie sobie sprawę że to nie wytrzyma. Chyba że jest jakaś technologia produkcji seryjnej silników z wolframu.

    • MotofanzPlocka says:

      Myślę, że błędnie zakładasz, że PETRO ma coś wspólnego z chemią. Równie dobrze możesz mieć pretensje o brak specjalistycznej wiedzy i znajomości twoich idoli przez nafciarzy czy piłkarzy którzy noszą „petkę” petrochemii.
      Nie możesz mieć również pretensji o to, że Pani w hotelu nie odpowie na twoje zapytania – pomimo, że hotel nazywa się PETROpol, ale zawsze możesz zadzwonić z problemem do Uwagi korzystając z PETROtelu.
      Nie znasz miasta a twoje czarne wizje dotyczące przyszłości motoryzacji są mocno przesadzone. Reprezentują nurt ponury – któremu Japonia i USA już dawno powiedziały SPRAWDZAM. Mówię ci to nie jako chemik a człowiek który akurat w tym segmencie ma wiedzę.

    • admin says:

      Nazwa PetroNews wywodzi się od Gaiusa Petroniusa (rzymski pisarz, filozof i polityk), nie ze względu na Petrochemię. Pozdrawiamy ;)

  4. Anonim says:

    to nie są samochody na wodór ale samochody elektryczne w których prąd jest wytwarzany w ogniwach paliwowych przy udziale wodoru . kiedyś były na dworcach kolejowych elektryczne wózki bagażowe, akumulatorowe . To były akumulatory ołowiowe.
    Czy napisali byście że to były wózki NA OŁÓW !?
    Napiszcie wreszcie ludziom że ten wodór nie jest SPALANY w silniku cieplnym !

    • MotofanzPlocka says:

      Wg ciebie jeśli paliwem jest benzyna a energia powstaje w wyniku wybuchu paliwa zmieszanego z powietrzem to czym dzisiaj jeżdzimy? Samochodami wybuchowymi na powietrze?
      Lejesz benzynę – auto na benzynę
      Tankujesz wodór – auto na wodór.
      Nie kombinuj.

  5. wizualizator says:

    Bardzo mi się podoba wizualizacja z autocysterną o pojemnosci 33 000 litrów do przewożenia skroplonego wodoru o czystosci 99,999% wyjeżdżającą wytwórni wodoru z kieszonkową stacją PSA (pressure swiched absporption).
    To musi skroplony wodór o temperaturze ok -250 st C.
    Druga ciężarówka wiezie sprężony wodór w długich butlach, ciśnienie w butlach wynosi około 850 bar.
    Wesoło mi .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU