Nowe technologie całkowicie zmieniły sposób uczenia się. Do nauki można używać zarówno komputerów, tabletów, a nawet telefonów komórkowych, które umożliwiają przeglądanie Internetu w celu znalezienia informacji, zadawania pytań lub szukania inspiracji. Ponadto, umożliwiają instalację aplikacji do tworzenia prezentacji, organizowania projektów, przetwarzania dokumentów, a nawet planowania harmonogramu w celu kontrolowania czasu nauki i przerw.
Nowe technologie – same zalety?
Coraz więcej nauczycieli korzysta z technologii informacyjnych i komunikacyjnych, aby planować swoje zajęcia, a uczniowie, którzy włączają je do procesu nauki, w celu zwiększenia wydajności i szybszej, przyjemniejszej nauki.
Jedną z wielkich cech nowoczesnych urządzeń jest to, że ułatwiają tworzenie grup i społeczności, dzięki czemu można je również wykorzystywać do pracy zespołowej lub utrzymywać komunikację z kolegami z klasy, którzy uczestniczą na przykład w tym samym badaniu.
Tradycyjnie uważa się, że media społecznościowe powinny być usuwane z pola widzenia podczas badań, aby uniknąć pokus i rozproszeń, ale prawda jest taka, że ich użycie we właściwy sposób może być naprawdę przydatne.
Nowy wymiar edukacji
Jeśli porównamy współczesny sposób prowadzenia lekcji, z nauczaniem w latach 70., możemy znaleźć wiele przedmiotów i narzędzi, które zastąpiły tradycyjne metody i z czasem stały się niezbędne do nauczania (projektor, tablica, piloty lub urządzenia kontroli obecności i uczestnictwa itp.). Wykorzystanie narządzi, takich jak sieć VPN, pozwala na wirtualną zmianę lokalizacji i dostęp do treści internetowych właściwie z każdego rejonu świata.
Wiele z nich jest konsekwencją technologii, która stopniowo rozwija się w sektorze edukacji do tego stopnia, że możemy teraz mówić o gałęzi technologii, która koncentruje się wyłącznie na edukacji. Innowacje technologiczne pozwalają uczniom cieszyć się wieloma doświadczeniami i alternatywami, o których kiedyś nawet nie można było pomyśleć.
Rzeczywistość wirtualna
Rzeczywistość rozszerzona lub rzeczywistość wirtualna (w języku angielskim, Virtual Reality) polega na wizualnym przeglądaniu środowiska scen i obiektów o prawdziwym wyglądzie (generowanym przez technologię komputerową), które wywołuje u użytkownika wrażenie zanurzenia się w nim.
Technologia przeniesiona do sektora edukacyjnego przekłada się na możliwość przeprowadzenia o wiele bardziej atrakcyjnego i interaktywnego procesu uczenia się. Daje nam to możliwość „życia w pierwszej osobie” w scenariuszach, które znajdujemy w książkach historycznych, poznania krajów i ich stolic podróżujących do miejsc bez wychodzenia z klasy, zrozumienia funkcjonowania dopływu krwi do ludzkiego ciała, przechodząc przez ciebie przez czerwone krwinki itp.
Uczenie się przez gry wideo
Sposób postrzegania gier wideo przez społeczeństwo znacznie ewoluował w ostatnich latach, przestały być postrzegane jako zwykłe hobby, ale również jako narzędzie edukacyjne. Gry wideo pomagają poprawić pamięć, logikę, koncentrację i planowanie, a także służą do rozwijania innych umiejętności, takich jak koordynacja, zdolności motoryczne i orientacja przestrzenna, które mogą być przydatne w zawodach takich jak inżynieria, architektura, sztuka lub projektowanie.
E-learning
E-learning składa się z procesu nauczania i uczenia się prowadzonego przez Internet, charakteryzującego się fizycznym oddaleniem nauczyciela od ucznia. Uczeń staje się centrum szkolenia i musi samodzielnie zarządzać swoją nauką, zawsze przy pomocy opiekunów.
Metoda szkolenia na odległość przyczyniła się do tego, że szkolenie dociera do większej liczby osób. Do najbardziej wyjątkowych zalet e-learningu należą: bariery czasoprzestrzenne znikają, umożliwiają elastyczne szkolenie, uczeń jest centrum procesów nauczania-uczenia się, zawartość merytoryczna jest stale aktualizowana, a komunikacja jest stała.
artykuł sponsorowany