Po raz pierwszy zaprezentowano ją w 1959 roku, ale powstała rok wcześniej. Stworzyła ją Ruth Handler, na podstawie przeznaczonej dla dorosłych niemieckiej lalki Lilli. Przez lata doczekała się różnych wersji i naśladowczyń, ale nieustająco marzą o niej małe i duże dziewczynki. Nietypową wystawę historycznych lalek Barbie możemy już oglądać w Galerii Wisła.
Barbie zadebiutowała dokładnie 9 marca 1959 na nowojorskich targach zabawek, po tym, jak założona przez Ruth i Elliotta Handlerów firma Mattel wykupiła prawa do Lilli. Nie wszyscy wiedzą, w jaki sposób najsłynniejsza lalka świata zyskała swoje imię. Otóż Barbie jest zdrobnieniem od imienia córki Ruth Handler, Barbary, dla której Ruth kupiła egzemplarz Lilli podczas pobytu w Szwajcarii. Pełne nazwisko lalki to Barbara Millicent Roberts. Stanowi ono tylko część wymyślonej biografii, w której występują między innymi chłopak Barbie – Ken i jej przyjaciółki – Midge i Teresa. Barbie ma również trzy młodsze siostry o imionach Skipper, Stacie i Chelsea.
– Serdecznie zapraszamy na wystawę historycznych lalek Barbie, którą można oglądać od 14 października w Galerii Wisła – informuje Magdalena Michalska, Marketing Manager Galerii Wisła. – Ta wyjątkowa wystawa w niezwykły sposób oddaje hołd tej ikonicznej lalce, która miała ogromny wpływ na historię społeczno-kulturową w XX i XXI wieku. Rozbudowana ekspozycja pokazuje, jak Barbie – będąc więcej niż tylko lalką – na przestrzeni dekad odzwierciedla przemiany kulturowe. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt lalek – wyjaśnia.
Ekspozycja potrwa do 22 października. – Tego dnia zaprosimy dzieci do zabawy z Barbie i Hot Wheels. Wydarzenie wypełnią strefy zabaw i konkursy z nagrodami – dodaje Magdalena Michalska.
Barbie jest ikoną mody od momentu zaprezentowania jej światu w 1959 roku. Od blisko sześciu dekad pozostaje muzą największych twórców ze świata mody i sztuki. Pobudza ich wyobraźnię i zachęca do dawania wyrazu swoim marzeniom. Barbie od zawsze stanowiła dla ich wyobraźni kanwę, na której urzeczywistniali swoje wizje i marzenia. Dziś nadal pozostaje w centrum popkultury, będąc zwierciadłem czasów i inspirując do interesującego dialogu. W swojej historii Barbie zawsze doskonale adaptowała się do społecznych, politycznych i kulturowych przemian i ewoluowała, przyjmując nowe trendy i postępując na przekór stereotypom. Reprezentując aktualne marzenia i ambicje – stanowi zwierciadło współczesnego świata, w którym może przeglądać się kolejne pokolenie dziewczynek.
Barbie zawsze oferowała dziewczynkom wybór – począwszy od jej 180 profesji, przez inspirujące role, po jej niezliczone stylizacje i akcesoria. W ubiegłym roku Mattel dosłownie „zmienił” oblicze marki, wprowadzając nowe lalki – ze zróżnicowanymi sylwetkami, różnorodnymi odcieniami skóry i stylizacjami. Nowe Barbie odzwierciedlają zatem świat, jaki dziewczynki widzą wokół siebie.