W Polsce prowadzone są prace nad stworzeniem innowacyjnej nawierzchni, która ma poprawić komfort jazdy. ORLEN Asfalt współpracuje przy tym projekcie z pracownikami naukowymi Politechniki Gdańskiej, prowadzącymi badania nad proelastyczną nawierzchnią drogową.
„Nowoczesne technologie materiałowe” to strategiczny program badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W jego ramach prowadzone są badania pn. „Bezpieczna, proekologiczna, poroelastyczna nawierzchnia drogowa” (w skrócie – SEPOR), nad opracowaniem mieszanek poroelastycznych oraz właściwościami akustycznymi i przeciwpoślizgowymi tego typu nawierzchni.
– Liderem projektu jest Politechnika Gdańska, a partnerami Politechnika Białostocka oraz firma budowlano–drogowa MTM. ORLEN Asfalt współpracuje z pracownikami naukowymi Politechniki Gdańskiej w badaniach nad właściwościami i możliwym wykorzystaniem specjalnego typu lepiszcza asfaltowego do nawierzchni poroelastycznych. Projekt finansowany jest przez NCBiR – informuje biuro prasowe ORLENU.
Jak dodaje, na świecie nawierzchnie poroelastyczne (PERS – Poro-Elastic Road Surface) znajdują się jeszcze w fazie eksperymentalnej, dlatego ośrodki naukowe poszukują teraz odpowiednich materiałów i sposobu na zoptymalizowanie technologii ich stosowania.
– Jeśli prace zakończą się sukcesem, powstanie innowacyjna nawierzchnia drogowa, charakteryzująca się bardzo niską hałaśliwością, bardzo dobrą wodoprzepuszczalnością i dobrymi własnościami w zakresie oporu toczenia oraz właściwościami przeciwpoślizgowymi – podkreśla PKN ORLEN.
W części tego projektu – budowie doświadczalnych odcinków jezdni, które poddawane będą rzeczywistym obciążeniom ruchu drogowego – bierze udział spółka ORLEN Asfalt. Przedstawiciele spółki wzięli już udział w budowie jednego z takich eksperymentalnych odcinków nawierzchni. Projekt realizowany był w Dąbrówce koło Gdańska pod koniec czerwca 2019 r. Zastosowano na nim najwyższej jakości lepiszcze asfaltowe – asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA.
Oprócz wymienionych pozytywnych cech nowej nawierzchni jezdni, nie bez znaczenia jest również badanie tłumienia pożarów rozlewisk paliw płynnych.
– Taki eksperyment wykonano lipcu w 2019 roku. Polegał on na wznieceniu kontrolowanych pożarów samochodów na czterech różnych typach nawierzchni drogowej (AP, SMA, PERS1 i PERS-HiMA) i obserwacji, jak jej rodzaj wpływa na intensywność pożaru, spowodowanego zapłonem rozlanego na jezdni paliwa. Eksperci poszukają rozwiązania, które sprawdziłoby się np. w tunelach, w których w przypadku kolizji i ewentualnego pożaru droga ewakuacji jest mocno ograniczona – wyjaśnia biuro prasowe ORLENU.
Nowa jakość asfaltu, to również wyższa odporność na koleinowanie, pękanie, działanie wody i mrozu oraz bardzo dobra wytrzymałość zmęczeniowa.
Co to oznacza dla mieszkańców Płocka? Jeśli badania zakończą się pozytywnie i asfalty HiMA wejdą do powszechnego użytku, nasze drogi wreszcie staną się długowieczne i odporne na trudne warunki atmosferyczne czy silne obciążenie ruchem samochodowym i ciężarowym. To z kolei spowoduje rzadszą konieczność remontowania ulic i mniejsze utrudnienia dla kierowców. No i więcej pieniędzy w budżecie miasta.
Jak informuje biuro prasowe koncernu, na kolejne odcinki doświadczalne realizowane w ramach programu SEPOR, ORLEN Asfalt przygotuje i dostarczy specjalną wersję lepiszcza typu HiMA.
Gdzie w Płocku jest wytwórnia mas bitumicznych nie ma żadnej tak Płock dba o przedsiebiorcow
Hahaha a co by naprawiali po każdej zimie ?dziury w drogach po zimie to nasza świecka tradycja.