Darmowa komunikacja dla płocczan? PiS przekonuje na billboardach

REKLAMA

Wraca temat darmowej komunikacji dla wszystkich płocczan. Przypomnijmy, że tę propozycję przedstawiła przewodnicząca klubu radnych PiS w Płocku, Wioletta Kulpa. Jak przekonywała, tylko taki krok pozwoli realnie wpłynąć na zmianę sposobu transportu w mieście. Jej konkurent w najbliższych wyborach przedstawia inną propozycję – darmową komunikację tylko dla dzieci.

Choć oficjalnie kampania wyborcza jeszcze się nie rozpoczęła, to zarówno w Polsce, jak i w Płocku widać aktywność polityków. W poniedziałek w Płocku pojawiły się billboardy z logo Prawa i Sprawiedliwości, dotyczące bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców. W opozycji do tego hasła, przypomniano słowa aktualnego prezydenta Płocka, Andrzeja Nowakowskiego, który twierdził, że „darmowa komunikacja to powrót do dziadostwa”, a także słowa byłego ministra finansów Jacka Rostowskiego (PO), stwierdzającego w jednym z wywiadów: „Na obietnice PiS piniendzy nie ma”.

Wioletta Kulpa, fot. Wiktor Pleczyński

Przypomnijmy, że 8 czerwca br. podczas konferencji prasowej, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Płocka Wioletta Kulpa przedstawiła projekt bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców. Jak tłumaczyła, realizacja tego pomysłu jest możliwa, ale konieczne w tym celu jest podejmowanie odważnych kroków, mających swój cel i sens w dalszej perspektywie rozwoju naszego miasta.

PowiązaneTematy

– Samochody są odpowiedzialne za wytwarzanie pyłów PM2,5 oraz PM10, co negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Chcielibyśmy, jako Prawo i Sprawiedliwość Płock, zaproponować bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców Płocka – wyjaśniała płocka radna.

Uzasadnieniem dla darmowej komunikacji ma być też spadająca ilość mieszkańców Płocka. Według rocznika statystycznego, miasto Płock liczy ok. 121 tys. mieszkańców, tymczasem na podstawie podatku śmieciowego można wnioskować, iż ta liczba spadła już do ok. 100 tys.

Niestety, prognozy są bardzo niepokojące, ponieważ według opracowania dra Przemysława Śleszyńskiego z PAN na potrzeby opracowania strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w perspektywie do 2050 roku liczba naszych mieszkańców spadnie do 86,5 tysiąca.

Bezpłatna komunikacja dla mieszkańców ma być jedną z propozycji PiS na powstrzymanie tej tendencji. Wioletta Kulpa zaznaczała, że nie jest to utopia, a wiele samorządów już poszło w tym kierunku, jak np. Ząbki, gdzie ilość mieszkańców od czasu wprowadzenia darmowej komunikacji wzrosła o 30 proc. Tym tropem poszedł również Nowy Tomyśl, Nowogard, Gostyń, Żory, Wadowice, Oleśnica, Kozienice, Ostrołęka, Mława czy Rawa Mazowiecka – w sumie około 50 miast w Polsce.

Radna proponuje darmowe bilety, a prezydent… nagle zmienia zdanie

Prezydent Andrzej Nowakowski przekonuje jednak, że są to zbyt duże koszty dla samorządu, dlatego on sam jest za darmową komunikacją jedynie dla uczniów szkół podstawowych – podpisał już w tej sprawie zarządzenie, które ma obowiązywać od września.

To rozwiązanie, oprócz kosztów, nie generuje jednak takich zysków, na których zależy pomysłodawcom darmowej komunikacji miejskiej, co zauważył radny Michał Twardy (PSL).

– Dzieci ze szkół podstawowych w większości chodzą do szkół, które mają najbliżej, czyli obwodowych. Co za tym idzie, najczęściej docierają do szkoły pieszo, odprowadzane przez rodziców, a w klasach starszych same już idą na lekcje. Jeśli natomiast dziecko nie chodzi do najbliższej szkoły, jest wtedy przez rodziców podwożone i dopiero w ostatnich klasach ewentualnie dopuszcza się do jego samodzielnej podróży komunikacją miejską – tłumaczy radny w interpelacji.

Inaczej jest w przypadku młodzieży ze szkół średnich, które w Płocku są rozrzucone na obszarze całego miasta. Odległość od domu ucznia do jego szkoły może wynieść nawet parę kilometrów i jedynym realnym sposobem jej pokonania jest podwiezienie przez rodzica lub właśnie przejazd komunikacją miejską. W efekcie więc, z zarządzenia prezydenta Płocka skorzysta bardzo niewiele osób.

Ile warta jest darmowa komunikacja dla dzieci z płockich podstawówek?

A ile miasto będzie kosztować całkowicie bezpłatna komunikacja? Wioletta Kulpa tłumaczy, że miasto już teraz, niezależnie od tego czy komunikacja jest płatna czy bezpłatna, dopłaca Komunikacji Miejskiej za tzw. wozokilometry, czyli ilość kilometrów, które codziennie pokonują nasze linie autobusowe. W 2016 była to kwota 27 mln zł (o ponad 6 mln zł więcej, niż w 2015 r.). Odrębna kwota to sprzedaż biletów KM, która w 2015 roku wyniosła 15,6 mln, natomiast w 2016 spadła do kwoty 14,9 mln. Na tej podstawie można stwierdzić, że bezpłatna komunikacja dla wszystkich mieszkańców to koszt ok. 15 mln zł.

Według radnej, korzyści jednak są o wiele większe.

– Zwiększyłaby się ilość mieszkańców Płocka, co możemy wnioskować chociażby po podwarszawskich Ząbkach, które po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji wykazały wzrost o ok. 30 proc. nowych mieszkańców, a co za tym idzie – także podatków. Karta miejska, upoważniająca do bezpłatnych przejazdów byłaby wydawana wyłącznie mieszkańcom Płocka. W pozostałych przypadkach należy korzystać ze świadczenia według cennika biletów – tłumaczy Wioletta Kulpa.

Pozostałe korzyści, jakie wylicza, to:

  • Zwiększenie ilości pasażerów korzystających z bezpłatnej komunikacji – według danych przedstawionych przez spółkę ilość pasażerów spada.
  • Mniejsza ilość samochodów osobowych na ulicach.
  • Czystsze powietrze, zmniejszenie pyłów PM 10 i PM 2,5, które powstają w wyniku niskiej emisji, a to wynik m.in. spalin samochodowych.
  • Zmniejszenie hałasu.
  • Więcej miejsc parkingowych.
  • Większa dostępność do środków komunikacji miejskiej dla osób o niższym statusie majątkowym.
  • Mniejsze zużycie dróg.
  • Mniejsze koszty administracyjne z tytułu nakładania i egzekwowania kar za przejazd bez biletu.

Pytanie jednak, czy Płock stać na bezpłatną komunikację miejską?

– Tak, ponieważ nie wystarczy przedstawiać połowicznych propozycji. Musimy myśleć o naszym mieście w kontekście globalnym, rozwiązywania problemów, które powstały przez ostatnie lata. Obecne władze nie robią nic w kierunku zmiany tendencji odpływu mieszkańców. Miasto Płock jest coraz mniej atrakcyjne szczególnie dla młodych mieszkańców, którzy najczęściej wyjeżdżając na studia do dużych aglomeracji, nie wracają do rodzinnego miasta. Bezpłatna komunikacja, tak jak zapowiadamy, ma być jednym z elementów większego planu, który w niedalekiej przyszłości spowoduje odwrót tendencji odpływu mieszkańców, a wręcz przyciąganie do naszego miasta nowych mieszkańców – przekonuje Wioletta Kulpa.

– Mamy około miliardowy budżet, czy w związku z tym, w kontekście tak ważnego problemu, z którym borykamy się od wielu lat, kwota 15 mln stanowi tak duży wydatek? To myślenie długofalowe, perspektywiczne, a nie tylko na obecny stan tu i teraz – podsumowuje płocka radna.

REKLAMA

Komentarze 23

  1. Mieszkaniec says:

    Pan Prezydent robi wszystko i rozpoczyna wszystko tyle byle uśpić mieszkańców i pokazać co on nie robi dla mieszkańców i Płocka. A tak naprawdę to nie robi nic. Przed nami wybory i kiełbasa wyborcza pana Nowakowskiego jest z głównego punktu widzenia obślizła. Np. Darmowe bilety dla dzieci ze Sz. Podst.Ok.
    a co z Gimnazjum i Średnich Szkół ta młodzież nie ma praw. Radna PIS nie wyklucza nikogo i przedstawia argumenty jak to zrobić z głową by nie narazić budżet miasta. Ratusz powinien być wizytówką a nie jest plac przed nim co roku staje się pustynia do gry plażowej na którą wszyscy się składamy i pytam po co. A nie lepiej pomóc osobom niepełnosprawnym więcej. Plaże mamy na sobótce a nie w centrum miasta wstyd.

  2. Mimi says:

    PiS w Naszym mieście rządzić nie bedzie, nie damy sie ogłupić!!!!!

  3. regionalista says:

    KM stanie się woziłem dla „plebsu”. Przekraczano sa wszelkie normy kultury, cywilizacji. To już nawet nie jest arogancja i tupet. To jest pogarda dla narodu polskiego.
    Goje bydło, znamy to od lat. Przed chwilą podano , że na uroczystościach Westerplatte ………..ma nie być WOJSKA POLSKIEGO………….NIE JEST GODNE TEGO MIEJSCA.

    A w Płocku – zielone ludziki drwiły z ŻOŁNIERZY WOT. ICH ZACNY DOWÓDCA …..ZMILCZAŁ….

    3 MIASTA OPUBLIKOWAŁO, ŻE 2 JACZEJKI W PŁOCKU SĄ GODNE CHWAŁY, JAKO MIEJSCA SZCZEGÓLNE NA MAZOWSZU………………..JACZEJKA ZOO I JACZEJKA MUZEUM MAZOWIECKIE.

    POLACY MILCZĄ RZEKOMO POLSKI PIS MILCZY………….

  4. tom says:

    Darmowa komunikacja to obniżenie jej jakości (większe zapełnienie i to osobami nie do końca dbającymi o kulturę zachowania i higienę). A obniżka jakości to ucieczka pasażerów do własnych środków transportu w tym samochodów. W rezultacie darmowa KM stanie się woziłem dla „plebsu”. Więc korki będą i tak z ludzi którzy uciekli od niej.

  5. mieszkaniec Płocka says:

    Witam. Miałem do czynienia z Kulpą, jak była radną. Zgłosiłem jej problem z jakim borykamy się wciąż my mieszkańcy osiedla, zwłaszcza zimą. Kulpa obiecała przyjechać, zobaczyć i spowodować naprawienie zła. Obiecała. I na tym się skończyło. Nie zrobiła nic. Nawet nie odpowiedziała.

    • Kali says:

      Może jakiś konkret? Z tego co wiem to radna opozycji może poprosić w imieniu mieszkańców prezydenta a wiadomo jaka będzie odpowiedź jak PO ma większość.

      • mieszkaniec Płocka says:

        Witam, Kulpa nawet nie napisała, że o cokolwiek poprosiła. Mocna w gębie. Nauczyła się od Szydło obiecywać, a zrobić nie chce. A my wciąż zwłąszcza zimą idziemy do swych aut po jeziorze o temperaturze ok 0 stopni i przeziębiamy się i niszczymy buty.

      • Kali says:

        Czyli dobrze zrozumiałem, że masz jakiś problem z miejskim parkingiem.
        W mieście, gdzie rządzi rada miasta z PO. W mieście gdzie rządzi prezydent z PO
        A jedyną osobą która chciała ci pomóc była radna z PiS?
        Jak PO odrzuciło jej prośbę to będziesz nadal głosował na PO, bo nie widziałeś interpelacji?
        Jesteś genialnym strategiem.

    • reallife says:

      a czego oczekiwaliście? ta pani jest mocna w gębie , konkretów unika i to będzie STRACONY GŁOS

  6. ibra says:

    dobze niech orlen sponsoruje miasto podatki placimy niech i km bd darmowe wole moje podatki dac kazdemu niz elicie co kradnie

  7. *jaaa says:

    kolejne rozdawnictwo publicznych pieniędzy…DO ROBOTY SIĘ BRAĆ, A NIE WYCIĄGAĆ ŁAPY PO NIE SWOJE! P. Wioletka to niech z kieszonki wyciągnie i da komu tylko chce

  8. P says:

    Porównanie Ząbek, czy nawet Żor do Płocka to celowe wprowadzanie ludzi w błąd. Płock to byłe miasto wojewódzkie, a tamte to dużo mniejsze miasta, czyli koszta także nieporównywalnie mniejsze.

  9. regionalista says:

    Widzimy obecnie przerażające wypowiedzi mniejszości zamieszkującej w Płocku.
    Charakterystyczny wulgarny język ich plebsu, Dosłownie szczekanie , ujadanie w szale mściwości. Nie istnieje żadna etyka, kultura, ponieważ najpierw trzeba JĄ MIEĆ.
    Co do czczenia ważnych rocznic narodowych A TE NIEBAWEM BĘDĄ i postaw, jakie ujrzymy, zwłaszcza postaw młodzieży niezbyt ciekawy, to z jednej
    strony efekt kilku czynników: złej edukacji historycznej w szkołach , zanik przekazu międzypokoleniowego w zakresie tradycji patriotycznych, upowszechnianie się rozmaitych zjawisk negatywnych zakłócających funkcjonowanie kodów kulturowych związanych z polskością, deprecjonowanie symboli narodowych,obśmiania hymnu narodowego i w ogóle doprowadzenia do jego zmiany; wielokrotnie w różnych mediach dochodziło też do profanacji – rzekomo „artystycznej” godła Polski i Polaków – Orła Białego, itd, itp.). Zamiast Orła. – SPRĘZYNKA.
    Możemy owo deprecjonowanie symboli, tradycji, patriotyzmu (są politycy, którzy uważają, że patriotą jest ten, kto płaci podatki, i wystarczy) tłumaczyć globalizacją i efektami postmodernizmu w kulturze, ale gołym okiem widać, ilu ludzi bardzo złej woli świadomie – w imię szkodzenia Polsce i polskości – uczestniczy w procesie wykorzeniania nas z naszych narodowych tradycji. To samo robili zaborcy, okupanci, tzw. komuna. Ten proces ma niestety ciąg dalszy, wielu ludzi. zdawałoby się i