– Dlaczego nie mogę w aplikacji mobilnej wybrać bezpłatnego biletu przy parkowaniu w SPP? – napisał do nas czytelnik. – Jeszcze do niedawna była taka możliwość, podobno zlikwidowali ją na polecenie ratusza – stwierdził, dodając, że nie są dostępne również naklejki na samochód i musi jeździć ze zwykłą kartką.
Pan Marcin korzysta dość często z płatnej strefy parkowania w Płocku. Aby nie pędzić za każdym razem do parkomatu, zainstalował aplikację moBiLET.
– Po uruchomieniu strefy w Płocku w aplikacji mobilnej była możliwość wybrania darmowej opcji 30 minut parkowania, teraz ta opcja zniknęła – tłumaczy na czym polega problem. – Zadzwoniłem do biura Strefy Płatnego Parkowania w Płocku. Zdziwiona pani mówi, że nic na ten temat nie wie. Poprosiła o numer telefonu, obiecała, że dowie się i oddzwoni. Oczywiście nie odzwoniła. Więc sam zadzwoniłem do moBiLET-u i tam miła pani mówi, że owszem, w Płocku była dostępna opcja wybrania darmowego parkowania (sam korzystalem z aplikacji i pobieralem darmowy bilet), ale na polecenie miasta została ta opcja usunięta i nie będzie jej, jeśli miasto nie będzie tej opcji chciało. Więc na co mi aplikacja w telefonie, skoro i tak muszę udać się do parkomatu i pobrać bilet? – pyta czytelnik.
Pan Marcin podejrzewa, że chodzi o naciągnięcie na płatność mieszkańców innych miejscowości. – Jeśli podjezdża ktoś do miasta na chwilę i nie wie, że można parkowac 30 minut za darmo, a korzysta z aplikacji moBiLET-u, z której można zapłacić w każdym polskim mieście gdzie jest SPP, to kupi bilet i zapłaci – wyjaśnia swoje podejrzenia.
Nasz czytelnik porusza także sprawę naklejek na szybę moBiLET-u. – Od 3 tygodni mnie zbywają, że już za chwilę, że za trzy dni, że pod koniec tygodnia, że po niedzieli, a tyczasem jeżdżę po Płocku z kartką napisaną długopisem, że parkuję z moBiLET, bo ciągle tych naklejek nie mają – denerwuje się.
Spytaliśmy w Komunikacji Miejskiej, która obsługuje Strefę Płatnego Parkowania w Płocku, o problemy poruszone przez naszego czytelnika.
– Państwa czytelnik ma rację, rzeczywiście była możliwość wybrania bezpłatnego 30-minutowego biletu parkingowego w aplikacjach moBilet i SkyCash, która została zablokowana – potwierdza Kinga Wochowska, samodzielny specjalista ds. komunikacji zewnętrznej spółki. – Okazało się, że systemy aplikacji nie komunikują się ze sobą. Skutkowało to tym, że bezpłatny, 30-minutowy bilet można było wybrać więcej niż raz w ciągu dnia. A to jest niezgodne z uchwałą, która nas obowiązuje. Zwróciliśmy się do operatorów naszych aplikacji o rozwiązanie tego problemu. Do tego czasu bilet bezpłatny dostępny będzie tylko w parkomatach – wyjaśnia.
Tłumaczy również, że z założenia aplikacje mobilne miały ułatwić korzystanie z SPP osobom, które nie zawsze mogą z góry przewidzieć czas parkowania. Dzięki aplikacji, z każdego miejsca można przedłużyć ważność biletu parkingowego. I to się nie zmieniło. – Płatności w aplikacji są dostępne, nie można jedynie wybrać bezpłatnego biletu 30-minutowego, który dostępny jest obecnie tylko w parkomatach – mówi Kinga Wochowska.
A co z naklejkami na szybę? – Niestety, firma nie wywiązała się z umowy i do tej pory ich nie dostarczyła – przyznaje przedstawicielka Komunikacji Miejskiej. – Jednak jeśli ktoś opłacił bilet parkingowy za pomocą aplikacji mobilnej i nie ma naklejki, nie zapłaci kary. Kontrolerzy mają możliwość zweryfikowania na miejscu po numerach rejestracyjnych, które auto ma ważny bilet parkingowy – wyjaśnia.