Zrób świąteczne zakupy z głową! Rzecznik konsumentów radzi jakie masz prawa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Promocje i wyprzedaże kuszą, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy poszukujemy prezentów. Niestety, czasem zdarza się tak, że nasz upominek okazuje się nietrafiony. Czy możemy go zwrócić lub wymienić? Miejski Rzecznik Konsumentów podpowiada, jakie mamy prawa.

Izabela Prądzyńska, Miejski Rzecznik Konsumentów, przekazała kilka wskazówek, przydatnych w przedświątecznym okresie wzmożonych zakupów. Przestrzega też przed podejrzanymi okazjami i promocjami, których teraz może pojawić się więcej.

CZY MOŻNA ZWRÓCIĆ TOWAR, jeśli rozmiar okaże się niewłaściwy lub po powrocie do domu zmieniliśmy decyzję i okazał się zakupem nietrafionym

  • NIE
    – jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, w których mogliśmy towar obejrzeć i przymierzyć, chyba, że zgadza się na to sprzedawca – zależy od jego dobrej woli i praktyki handlowej sklepu.
    – nawet jeśli sprzedawca zgodzi się przyjąć towar, to konsument musi zgodzić się na jego warunki, np. zwrot w oryginalnym opakowaniu, czy zwrot pieniędzy na kartę podarunkową;
  • TAK, w przypadku:
    1. zawarcia umowy sprzedaży POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA, tj. prezentacje w domach, hotelach, na zorganizowanych spotkaniach;
    2. zawarcia umowy sprzedaży NA ODLEGŁOŚĆ, tj. przez internet, sprzedaż wysyłkowa z katalogu, przez telefon;

– W takich przypadkach konsument ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży poprzez złożenie oświadczenia w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy wraz z jednoczesnym zwrotem towaru sprzedawcy. Następnie sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi całą uiszczoną kwotę wraz z kosztami dostawy do domu konsumenta – tłumaczy Rzecznik Konsumentów.

CZY REKLAMACJA PRZYSŁUGUJE NA TOWAR PRZECENIONY I Z WYPRZEDAŻY?

  • TAK
    – towar można reklamować przez 2 lata od dnia wydania towaru;
    – żądania, które może zgłosić konsument do sprzedawcy:
    • bezpłatna naprawa;
    • wymiana na nowy egzemplarz;
    • obniżenie ceny, gdy wada jest nieistotna;
    • odstąpienie od umowy/zwrot pieniędzy, gdy wada jest istotna;

– Reklamacja powinna być złożona do sprzedawcy na piśmie, sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji na wadliwy towar – wyjaśnia Izabela Prądzyńska.

  • NIE
    – jeśli przyczyną przeceny była wada/usterka, o której sprzedawca poinformował konsumenta.

Konsument ma prawo wyboru czy wadliwy towar reklamuje w trybie rękojmi, czy z gwarancji.

INNA CENA W KASIE, INNA NA PÓŁCE
Należy uważnie sprawdzać ceny, robiąc zakupy. Jeśli sprzedawca żąda zapłaty wyższej ceny niż ta na półce lub na towarze, konsument ma prawo do zakupu towaru w niższej cenie, czyli tej uwidocznionej na półce lub na metce.

W przypadku pytań, wszystkich zainteresowanych uzyskaniem porady z zakresu reklamacji towarów i usług Izabela Prądzyńska zaprasza do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów, które mieści się w budynku Urzędu Miasta Płocka przy al. Piłsudskiego 6, II piętro, pokój 212, 213/214. Kontakt telefoniczny: 24 367-15-81.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji