– Jeśli dana firma chce skorzystać z outsourcingu pracowniczego, w pierwszej kolejności powinna zwrócić szczególną uwagę na skutki jakie może spowodować zawarcie tego rodzaju umowy – tłumaczy Barbara Smardzewska-Czmiel, rzecznik prasowy ZUS w Płocku.
Outsourcing, bo o nim mowa, to skrót od angielskich słów: outside-resource-using, które oznaczają korzystanie z zewnętrznych źródeł. Można go zdefiniować jako pojawienie się na rynku firm, które w celu zoptymalizowania kosztów, oferują innym działającym już klientom zawarcie tzw. umowy outsourcingowej o świadczenie usług na podstawie art. 23.1 Kodeksu pracy.
Według wyżej powołanego artykułu, przejęcie zakładu pracy polega na przejęciu przez nowego pracodawcę całego zakładu lub jego części.
W wielu przypadkach po zawarciu takich umów nie dochodzi jednak do faktycznego przejęcia pracowników, a jedynie obsługi kadrowo-płacowej, która polega na wypłacie pracownikom wynagrodzenia przez firmy oferujące outsourcing pracowniczy. Warto zauważyć, że zatrudnieni pracownicy nie zmienią miejsca świadczonej pracy, zakładu pracy oraz podległości służbowej.
– Oznacza to, że przepis art. 21.1 Kodeksu pracy powoływany w umowach outsourcingowych, staje się nieważny, a płatnikiem składek w dalszym ciągu pozostaje dotychczasowy pracodawca, który związał się umową z firmą świadczącą takie usługi. W takim przypadku ponosi on odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu składek, które będzie musiał zapłacić wraz z odsetkami za zwłokę – wyjaśnia Barbara Smardzewska-Czmiel.
W przypadku stwierdzenia, że nie doszło do przejęcia pracowników w trybie art. 23.1 Kodeksu pracy, ZUS po przeprowadzeniu postępowania wydaje decyzję o podleganiu ubezpieczeniom społecznym pracownika z tytułu zatrudnienia u faktycznego pracodawcy.
Firma, która w wyniku przeprowadzonego postępowania została zobowiązana do zapłacenia należności z tytułu składek, ma możliwość złożenia wniosku o rozłożenie spłaty na raty.
– Przedsiębiorcy, mający problemy ze spłatą zobowiązań składkowych, będą mieli do swojej dyspozycji konsultantów do spraw ulg – służących pomocą w prawidłowym przygotowaniu wniosku oraz w skompletowaniu dokumentów niezbędnych do jego rozpatrzenia. Zadaniem konsultantów wyznaczonych przez ZUS, będzie przeprowadzenie przedsiębiorców przez całe postępowanie związane z układem ratalnym – podsumowuje rzecznik prasowy ZUS w Płocku.
Według ZUS, w całej Polsce jest około 340 przedsiębiorców, którzy skorzystali z „pomocy” nieuczciwych firm outsourcingowych. Wartość strat poniesionych przez tych przedsiębiorców szacuje się na około 70 mln złotych.