Wiem, to zabrzmi nierealnie, ale Poczta Polska wkroczyła w XXI wiek. Firmy, które do tej pory z przerażeniem myślały o pakowaniu listu w kopertę, opisywaniu, jechaniu na pocztę, przyklejaniu znaczków, czekaniu na wydruk faktury… mogą odetchnąć. Poczta wprowadziła właśnie usługę wysyłania listów przez Internet. I nie chodzi tu o e-maile.
Pakiet e-usług na platformie Envelo Poczta Polska rozwija od jakiegoś czasu. Teraz jednak dodała usługę, która znacznie ułatwi życie zarówno firmom, jak i osobom prywatnym. Właśnie pojawiła się możliwość wysłania listu poleconego, siedząc sobie spokojnie w biurze czy w domu. Można przy tym korzystać ze skrzynki Envelo, dzięki której z jednego miejsca zarządzamy korespondencją wychodzącą i przychodzącą oraz z testowanej wersji Konta Zaufanego, które daje możliwość wysyłania neolistu elektronicznego.
Co było do tej pory?
Kartka internetowa
Pewnie nie wszyscy jeszcze wiedzą, że Poczta oferowała już możliwość wysyłania kartki pocztowej przez Internet. To nowość tylko w usługach firmy, kojarzącej się z pieczątkami i znaczkami, bo mogliśmy to robić już od dawna za pośrednictwem innych firm. Niemniej monopolista na rynku usług pocztowych taką usługę w końcu wprowadził, i bardzo słusznie. Wysłanie kartki do babci czy znajomych jest teraz naprawdę proste. Oczywiście, najpierw trzeba założyć konto na platformie Envelo. Potem wystarczy wybrać szablon (albo stworzyć go samemu), wpisać treść wiadomości, podać dane adresata i zapłacić przelewem lub za pomocą popularnych systemów płatniczych.
Zakup znaczków przez Internet
Fajną opcją jest również zakup oryginalnego znaczka, który możemy umieścić bezpośrednio na kopercie. W tym celu trzeba zaprojektować swój znaczek, wybierając jeden z dostępnych motywów graficznych lub własny. Opłaca się go w podobny sposób jak kartkę. Jeśli mamy konto dla firm, pojawi się także opcja wysłania faktury – tę otrzymujemy na e-mail natychmiast po uiszczeniu opłaty. Znaczki przychodzą również na podany przez nas e-mail. Teraz wystarczy wydrukować go bezpośrednio na kopercie, etykiecie lub kartce samoprzylepnej, a potem umieścić na przesyłce i wrzucić ją do skrzynki pocztowej lub… iść na pocztę.
A teraz dodatkowo…
List polecony z internetu
Dotychczas list polecony można było nadać tylko na poczcie. Teraz można go także wysłać z platformy Envelo. Po zalogowaniu się, trzeba wybrać zakładkę „nowa przesyłka”, wybrać neolist i kliknąć opcję neolist drukowany. W zależności od rodzaju listu, jaki chcemy wysłać, trzeba określić rodzaj przesyłki (zwykłą, poleconą lub poleconą z potwierdzeniem odbioru). Treść wiadomości można wpisać w edytorze tekstowym lub załączyć jako PDF, np. ze skanami dokumentów. Nie musimy bać się o potwierdzenie nadania – wybierając przesyłkę poleconą, potwierdzenie nadania otrzymamy bezpłatnie w formie PDF, a w przypadku przesyłki poleconej z potwierdzeniem odbioru, w plikach PDF dotrze do nas potwierdzenia nadania i odbioru. Wydrukowany list polecony do odbiorcy dostarczy listonosz. Oczywiście, jak w pozostałych przypadkach, za wykupioną usługę możemy otrzymać fakturę.
Poczta Polska wprowadziła również nowość – Konto Zaufane. Zakłada je się tak samo jak zwykłe, jednak wymaga dodatkowo uwierzytelnienia tożsamości w placówce Poczty Polskiej. Co zyskujemy? Według Poczty, gwarancję bezpieczeństwa korespondencji, a także dostęp do bezpiecznej e-korespondencji, czyli neolistu elektronicznego. Usługa ta umożliwia bezpieczne przesyłanie drogą elektroniczną m.in. umów sprzedaży czy najmu, decyzji o udzieleniu pożyczki czy reklamacji. Neolist elektroniczny można wysłać jako zwykły lub rejestrowany. W przypadku wersji rejestrowanej, otrzymamy informację o wysłaniu wiadomości do odbiorcy oraz jej dostarczeniu i odczytaniu. Daty są potwierdzane Cyfrowym Stemplem Pocztowym. Na razie, dopóki funkcjonuje początkowa wersja skrzynki Envelo, neolisty elektroniczne można wysyłać bezpłatnie.
Myślicie, że to koniec nowości na poczcie? A jednak… W świecie iPhonów i smatfonów nie można istnieć bez aplikacji na te urządzenia. Wprowadzono więc również aplikację mobilną Envelo, która współpracuje z systemami Android, iOS i Windows Phone. Można dzięki niej wysłać neokartkę czy odbierać Neorachunki z naszego telefonu. W wyszukiwarce znajdziemy placówkę pocztową, skrzynkę czy kod pocztowy. Z aplikacją zamówimy też kuriera Pocztex i sprawdzimy status doręczenia przesyłki rejestrowanej.
Gdyby było Wam jeszcze mało innowacji Poczty Polskiej, to wkrótce dostępna będzie usługa skanowania korespondencji, która umożliwi również odbieranie papierowej poczty przez Internet. Poczta, po otrzymaniu listu do klienta, który podpisał umowę, wyśle mu na skrzynkę Envelo skan koperty. Wówczas będzie mógł zadecydować czy otwierać list czy też… zniszczyć. Otwarta korespondencja zostanie zeskanowana i przesłana elektronicznie. Można będzie też oczywiście zażyczyć sobie przesłanie jej w tradycyjnej formie, bez otwierania.
Z nowych usług można skorzystać pod tym ADRESEM. Jak podoba Wam się Poczta Polska w nowej odsłonie?