”Jedziemy na CPN” – te słowa przez wiele lat wypowiadali Polacy, którzy mieli szczęście posiadać samochód w czasach, kiedy nie było ich tak wiele, jak dzisiaj. Wkrótce ponownie będzie można tak mówić – PKN ORLEN, w 20. rocznicę połączenia CPN z Petrochemią Płock, uruchamia dwie stacje pod znanymi szyldami.
Przez wiele lat stacje paliw kojarzyły nam się z pomarańczowym logo CPN lub niebieskim Petrochemia Płock. Dwie dekady temu stacje sukcesywnie zaczęły zmieniać swój wizerunek, przyjmując barwy PKN ORLEN, połączonego z tych dwóch podmiotów. Z okazji 20. rocznicy tego wydarzenia, płocki koncern uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock. Znajdą się one na warszawskiej Pradze oraz w Bodzanowie koło Płocka.
Koncern chce promować w ten sposób swoje dziedzictwo i przypomnieć jedne z najpopularniejszych polskich marek.
– Mimo, że jesteśmy nowoczesnym Koncernem, pamiętamy o historii naszej firmy – mówi Marcin Stefaniak, Dyrektor Biura Promocji i Reklamy PKN ORLEN. – Jej ważnym rozdziałem jest CPN, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Logotyp CPN należy do klasyki polskiego wzornictwa i jest unikatowym dziełem sztuki. Jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wiemy też, że marka wciąż żyje w świadomości Polaków, którzy traktują ją z dużym sentymentem. Reaktywując markę, chcemy naszym klientom dać okazję do tego, by mogli bezpośrednio obcować z dziedzictwem nierozerwalnie związanym z historią Polski i rodzimej motoryzacji – wyjaśnia Marcin Stefaniak.
Projekt, jak na razie, dotyczy dwóch stacji. W Warszawie powstanie CPN, a w Bodzanowie (powiat płocki) – Petrochemia Płock. Jak zapowiada spółka, rebranding stacji powinien zakończyć się do końca tygodnia. Logotypy CPN i Petrochemii Płock znajdą się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji. W obiektach dostępna będzie podstawowa oferta gastronomiczna, w tym charakterystyczne już dla stacji ORLENU kawa i hot-dogi.
Przypomnijmy, że koncern dysponuje obecnie siecią blisko 2800 stacji paliw w Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie. Na koniec 3 kwartału br. w sieci funkcjonowało 1947 punktów gastronomicznych, w tym 1631 Stop Cafe w Polsce (włączając w to 274 sklepy convenience pod marką O!SHOP), 248 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 45 Star Connect w Niemczech.
Trochę historii…
CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. Powracające na mapy świata państwo polskie za jej pośrednictwem mogło centralnie nadzorować dystrybucję ropy naftowej i produktów pochodnych – surowca o strategicznym znaczeniu. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern.
Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195 służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich.
Kultowe logo to zestawienie pomarańczowych trzech liter, z których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego. Rozbudowany system identyfikacji wizualnej stacji CPN stworzony przez Ryszarda Bojara wspólnie ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim do dziś uznawany jest za jeden z najlepszych w historii polskiego wzornictwa przemysłowego i użytkowego. Księga identyfikacji wizualnej CPN w czasie powstawania była jednym z pierwszych tego typu opracowań w Polsce.
Petrochemia Płock S.A., powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii. W 1958 roku zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku.
W grudniu 1959 r. zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W budowę zakładów miały swój wkład tysiące ludzi z całego kraju. Spora część konstrukcji, urządzeń, maszyn i aparatury powstała w polskich zakładach.
W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6580 pracowników. Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.