Czy przyszło wam kiedyś do głowy, że koperta w lodówce może uratować życie waszych bliskich lub wasze? A będzie to możliwe dzięki „Kopercie życia”, którą już od wczoraj można odebrać w placówkach opieki zdrowotnej, urzędzie miasta czy miejskim ośrodku pomocy społecznej.
– Pomysł „Koperty życia” nie jest nowatorski, bo narodził się w Anglii. Pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło ten system pomocy, było Wejherowo, teraz czas na Płock. W styczniu napisałam interpelację i dziś już jest wprowadzona w życie – tłumaczyła nam radna Daria Domosławska.
Przedsięwzięcie jest w sumie proste. Koperta jest zrobiona z folii, która nie wchłania wody. W niej znajduje się ankieta, zawierająca najważniejsze dane osoby, która potrzebuje pomocy ratownika medycznego: imię i nazwisko, pesel, grupa krwi, kontakt do członka rodziny lub opiekuna, na co choruje dana osoba, gdzie w domu przechowuje dokumentację medyczną, czy chory jest uczulony na leki, jakie leki przyjmuje, przebyte urazy lub wypadki, przebyte operacje, czy osoba potrzebująca pomocy ma wszczepiony stymulator lub inne implanty elektroniczne, kontakty do lekarzy, u których się leczy.
Na kopercie oraz w niej znajduje się specjalna naklejka – jedna pozostaje na kopercie, drugą należy nalepić na lodówkę – wskazując tym, iż podstawowe informacje o chorym znajdują się „pod ręką” i lekarz pogotowia może z tych danych korzystać, aby udzielić odpowiedniej pomocy. Co ważne, kartę należy aktualizować przy każdej zmianie sytuacji.
[pullquote]- Na razie akcję „Koperta życia” w naszym mieście kierujemy do osób starszych, samotnych oraz niepełnosprawnych – mówił podczas konferencji prasowej prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. [/pullquote]
11 czerwca pierwsze koperty trafiły w ręce płocczan. Jeżeli macie więc w rodzinie osobę chorą, starszą, niepełnosprawną, samotną lub często w domu pozostającą bez opieki, warto zadbać o to, aby „Koperta życia” znalazła się jak najszybciej w domowej lodówce. Płoccy ratownicy medyczni już zostali w tym kierunku przeszkoleni. W sytuacji zagrożenia życia, wiedzą gdzie szukać podstawowych informacji o osobie potrzebującej pomocy medycznej.
„Koperta życia”, jak sama nazwa wskazuje, może uratować życie waszym bliskim. To błyskawiczny dostęp do informacji.
Gdzie można taką kopertę odebrać?
– Urząd Miasta Płocka – Biuro Obsługi Klienta pl. Stary Rynek 1,
– Urząd Miasta Płocka – Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych, przy alei Piłsudskiego 6,
– Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – Dział Świadczeń Socjalnych przy ul. Wolskiego 4
– wszystkie placówki podstawowej opieki zdrowotnej na terenie miasta Płocka.
Koperty są bezpłatne. Na razie w naszym mieście zostało przygotowanych 5 tys tego typu kopert. Pomysł jest bardzo dobry i najważniejsze, aby zadziałały wszystkie „ogniwa” z nim powiązane. Począwszy od opiekuna lub osoby bliskiej, która pomoże wypełnić kopertę, po ratowników medycznych. – Oby jak najrzadziej trzeba było korzystać z tych kopert, ale warto mieć ją w domu, bo może uratować czyjeś życie – wartość największą – tłumaczył prezydent.
Zgadzamy się, że należy takie pomysły powielać i przenosić, szczególnie na powiaty, aby „Koperty życia” trafiły również na wieś, gdzie żyje mnóstwo samotnych i starszych osób. Z doświadczenia wiadomo, że często osoby, które zamieszkują z osobami chorymi, w sytuacji zagrożenia ich życia wpadają w panikę, w ogromny stres, który nie pozwala racjonalnie opanować sytuacji. Dlatego takie koperty powinny się znaleźć w każdym domostwie, gdzie przebywa osoba chora.