Od początku roku weszło w życie sporo ważnych zmian w rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytania o zmiany w PIT-ach odpowiada Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku, Karol Zywer.
1 stycznia 2019 roku zaczęło funkcjonować wiele zmian w rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli składaniu PIT-ów. Właściwe rozliczenie tego podatku jest jednym z najważniejszych obowiązków podatnika. Dlatego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku Karol Zywer wyjaśnia płocczanom, do jakich zmian doszło.
Jakie zmiany czekają podatników od 2019 r. ?
- Informacje o dochodach zatrudnionych przez przedsiębiorcę osób fizycznych za 2018 r. trzeba wysłać do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie na formularzu: PIT-8C(9), PIT-11(24), PIT-R(19)
- Informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R do urzędu skarbowego trzeba przekazać do 31 stycznia 2019 r.
Na przesłanie informacji pracownikowi jest czas do końca lutego. Termin składania rocznej deklaracji PIT-4R(8), PIT-8AR(7) nie zmienia się – składasz ją do 31 stycznia. Natomiast informację IFT-1/IFT-1R(14) należy złożyć do 28 lutego.
Wskazane terminy przedsiębiorcy nie dotyczą, jeżeli kończy prowadzić działalność. W takim przypadku formularze trzeba złożyć do dnia zaprzestania działalności. Informację należy złożyć na aktualnie obowiązującej wersji formularza. Oznaczenie wersji znajduje się w prawym dolnym rogu formularza.
Jak podpisać formularze?
- Podpisem kwalifikowanym – wszystkie formularze.
- Danymi autoryzującymi – formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8AR.
Jak wysłać formularze (1)?
Za pomocą formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów:
- Wejdź na stronę e-Deklaracje/Złoż e-deklaracje.
- Pobierz odpowiedni formularz dotyczący wybranego przez ciebie podatku.
- Wypełnij formularz.
- Podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.
- Wyślij.
Jak wysłać formularze (2)?
Za pomocą modułu finansowo-księgowego. Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) można wysyłać deklaracje drogą elektroniczną bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje. Aby to zrobić:
- Pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML.
- Wypełnij formularz.
- Podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.
- Wyślij dokument ze swojej aplikacji.
Jak wysłać formularze (3)?
Za pomocą Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD):
- Uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia – Wyjścia dostępną w zakładce – Dokumentacja IT.
- Wypełnij formularz.
- Podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.
- Wyślij dokument do UBD.
W ten sposób można przesłać jednocześnie do 20 tys. deklaracji. Ważnym jest, aby pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO). Korekty deklaracji nie można złożyć za pomocą bramki UBD. Wysłać ją można tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Jak udzielić pełnomocnictwa?
Jeśli przedsiębiorca nie chce przesyłać informacji osobiście, może to za niego zrobić jego pełnomocnik.
W takim przypadku należy wypełnić i dostarczć do urzędu skarbowego druk UPL-1. Można to zrobić:
- papierowo – złóż go w swoim urzędzie skarbowym,
- elektronicznie – przekaż przez ePUAP.
Jedno pełnomocnictwo pozwoli złożyć informacje, roczne rozliczenie podatku, we wszystkich urzędach skarbowych.
Przy wypełnianiu PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2018 r. – należy pamiętać o poprawnym PESEL lub NIP
– Jeżeli jesteś pracodawcą lub inną osobą, która wypłaca świadczenia, pamiętaj, aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika. Jeżeli twój pracownik jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium naszego kraju, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL – zwraca uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku Karol Zywer.
Rejestracją danych w rejestrze PESEL zajmują się organy gminy.