„Weź paragon ze sobą” to prowadzona od września do listopada kampania informacyjna Ministerstwa Finansów, prowadzone równolegle do nowelizacji ustawy o VAT i akcyzie, stanowiącej tzw. pakiet paliwowy. Kampania „Weź paragon” jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych efektów nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców.
Stop wyłudzeniu VAT
– Kampania mówi o konsekwencjach niewydawania paragonów fiskalnych na stacjach paliw lub niezabierania ich ze sobą, kiedy je otrzymują – informuje Maciej Imielski, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku. – Kampania będzie trwała od września do listopada 2016 roku. Ma na celu ograniczyć możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynić się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców. Skierowana jest do ogółu konsumentów i podatników, ze szczególnym naciskiem na kierowców, również do przedsiębiorców, organizacji branżowych działających w sektorze paliw płynnych oraz do mediów, traktowanych zarówno jako odbiorców kampanii, jak i nadawców jej przekazów – podsumowuje naczelnik.
Kierowcy, bądźcie uważni
W szarej strefie odnotowuje się coraz częstsze sygnały o nadużyciach, występujących na stacjach paliw. Chodzi przede wszystkim o niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie nieodebranych przez klienta paragonów fiskalnych. To może umożliwiać wystawianie tzw. „pustych” faktur, mających na celu m.in. zawyżenie kosztów w działalności gospodarczej oraz zwiększenie podatku naliczonego. Dokumenty te w następnej kolejności mogą być przekazywane „umówionym” podmiotom, prowadzącym legalną działalność gospodarczą.
– Chcemy uczulić podatników na nadużycia związane z wyłudzaniem podatku VAT. Wystarczy, że każdy z nas tankując paliwo zabierze ze sobą paragon fiskalny, by zapobiec takim sytuacjom. Ważne jest dla nas nawiązanie współpracy z branżą paliwową, dla której również ta kwestia jest ważna. Dlatego partnerami kampanii są między innymi Polska Izba Paliw Płynnych oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego – mówi wiceminister finansów Leszek Skiba.
Działania w ramach kampanii
Do współpracy przy tegorocznej akcji ministerstwo zaprosiło: Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego, Polską Izbę Paliw Płynnych, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policję.
W ramach kampanii, w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce rozmieszczone będą materiały informacyjne w postaci plakatów i plansz wyświetlanych na monitorach w salach obsługi podatnika. Na stronach internetowych publikowane będą banery, kierujące na dedykowaną kampanii zakładkę na stronie www.mf.gov.pl. Na stronie tej dostępne są materiały informacyjne, m.in. do pobrania np. przez przedsiębiorców i dystrybucji w swoich firmach.
Uzupełnieniem kampanii będzie ogólnopolska akcja realizowana na wielkoformatowych ekranach wizyjnych, rozmieszczonych w wybranych lokalizacjach na terenie całego kraju. Nośniki umieszczone będą w miejscach o dużym natężeniu ruchu, szczególnie samochodowego, np. przy skrzyżowaniach ulic, przy stacjach paliwowych, przy drogach szybkiego ruchu. Taka lokalizacja nośników ma na celu zwrócenie uwagi podatników, szczególnie kierowców podczas podróży..
Kampania będzie prowadzona przy aktywnym wsparciu rzeczników prasowych wszystkich izb skarbowych, którzy podejmą współpracę między inny z urzędami wydającymi dowody rejestracyjne oraz prawa jazdy, jak również z największymi w regionie szkołami nauki jazdy.
Apel
Ministerstwo apeluje również, by w przypadku, gdy stwierdzimy, że sprzedawca nie wydaje paragonów lub zbiera wystawione i nieodebrane paragony fiskalne, zgłosić te nieprawidłowości na numer bezpłatnej infolinii: 800 807 007 lub adres e-mail: powiadom_podatki@mf.gov.pl, które są przeznaczone m.in. do zgłaszania nadużyć występujących na stacjach paliw.
To nie pierwsza taka akcja
Kampania „Weź paragon” jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. W 2015 roku kampania odbywała się pod hasłem „Nie daj się oszukać – Sprawdź paragon” i dotyczyła branży gastronomicznej. Rok wcześniej, w 2014 roku, w odsłonie pod hasłem „Nie bądź jeleń. Weź paragon” Ministerstwo Finansów zachęcało podatników do brania paragonów, nawiązując współpracę z rysownikiem Andrzejem Mleczko.