24 lipca podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej drogi krajowej nr 62 na trasie Płock – Wyszogród. W ogłoszonym w maju br. przetargu najniższą cenę (3,6 mln zł) zaoferowało konsorcjum EGIS POLAND Sp. z o. o.– HPC POLGEOL S.A.
Przypomnijmy – w maju br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na opracowanie koncepcji programowej rozbudowy DK62 Płock-Wyszogród wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jest to pierwszy z dwóch etapów rozbudowy drogi krajowej nr 62, realizowanych w ramach tej inwestycji. Ze względu na to, że rozbudowa DK62 Płock-Wyszogród jest dużym projektem (jego szacowany koszt to 200 mln zł), GDDKiA podzieliła tę inwestycję na mniejsze odcinki, by pozyskać finansowanie. Każdy z odcinków jest więc teraz rozpatrywany oddzielnie.
Odcinek w Płocku od alei Armii Krajowej do granic Płocka został podzielony na dwa pododcinki:
– od alei Armii Krajowej do ul. Harcerskiej (planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj”)
– od ul. Harcerskiej do granic Płocka (planowane jest ogłoszenie przetargu na koncepcję programową plus materiały do uzyskania decyzji środowiskowej).
Podpisana w środę umowa dotyczy odcinka od granic Płocka do Wyszogrodu (pozamiejskiego). W konferencji prasowej z tej okazji wzięli udział: Artur Standowicz – Wicewojewoda Mazowiecki, Marlena Mazurska – Kierownik Delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku, Jarosław Wąsowski – p.o. Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, Aneta Dmowska – GDDKiA, Kinga Majewska – członek zarządu Egis Poland Sp. z o.o., Marek Opioła – Poseł na Sejm oraz Wioletta Kulpa – radna Rady Miasta Płocka.
– Dziś zostanie podpisana umowa na opracowanie koncepcji programowej, następnym krokiem będzie już zapewnienie finansowania i przystąpienie do właściwych prac w trybie „zaprojektuj – wybuduj” – mówił podczas konferencji wicewojewoda mazowiecki Artur Standowicz.
Podkreślił też, że jest to bardzo ważna inwestycja dla Ziemi Płockiej i jej mieszkańców.
– Koncepcja programowa na rozbudowę drogi krajowej 62 dotyczyć będzie odcinka około 30 km i potrwa rok, a jej zwieńczeniem będzie decyzja środowiskowa – tłumaczył Jarosław Wąsowski, p.o. Dyrektora GDDKiA oddział w Warszawie. – Zakładamy, że ta budowa zakończy się w roku 2024 – dodał.
Projekt DK62 zakłada przebudowę odcinka pomiędzy Płockiem a Wyszogrodem, od granicy Płocka do rejonu skrzyżowania z DK50. Wykonawca musi zaprojektować: poszerzenie istniejącej drogi, nową konstrukcję, która będzie przenosiła obciążenia do 115 KN/oś, przebudowę skrzyżowań, budowę lewo i prawoskrętów, systemów odwodnienia, zatok autobusowych, obiektów mostowych, ścieżek rowerowych, chodników, oświetlenia ulicznego, infrastruktury podziemnej. Dalszym etapem będzie ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj” na realizację zadania.
Jak wyjaśniał Jarosław Wąsowski, droga nie będzie miała więcej pasów jezdni, ale powstaną w obrębie skrzyżowań lewo i prawoskręty, które upłynnią ruch. Plany przewidują, że inwestycja rozpocznie się od strony Płocka.
Szacowany koszt tego przedsięwzięcia poznamy po wykonaniu koncepcji programowej.
Jakie znaczenie dla samego miasta ma ta inwestycja?
– To bardzo ważny krok dla Płocka i mieszkańców – powiedziała obecna na konferencji radna Wioletta Kulpa. – To jest wręcz historyczny moment. Przez lata mówiliśmy o potrzebie remontu tej drogi, potrzebie zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i pieszym czy rowerzystom – tłumaczyła Wioletta Kulpa.
Podkreśliła, że po remoncie wszyscy użytkownicy tej drogi będą mieli zapewnione bezpieczeństwo. – Czekamy oczywiście na zabezpieczenie środków również na inwestycję w granicach Płocka, ale trzeba pamiętać, że trasa Płock – Wyszogród jest bardziej kosztowna. Tym bardziej cieszymy się, że wreszcie to życzenie mieszkańców, którzy mówili o potrzebie szybszej komunikacji z Warszawą, zostaje spełnione – dodała radna.
Co dzieje się w sprawie odcinka w granicach Płocka?
– Na ten odcinek jest uzgodniony i podpisany Program Inwestycji, czyli bardzo ważny etap, niezbędny do realizacji rozbudowy. Po pozyskaniu środków finansowych, na to zadanie zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na remont dwóch odcinków, od al. Armii Krajowej do ul. Harcerskiej i od Harcerskiej do granic miasta – wyjaśniał Jarosław Wąsowski, p.o. dyrektora GDDKiA oddział w Warszawie.
Jak podkreślał, konieczność pozyskania środków nie oznacza, że tych środków w budżecie nie ma, a jedynie to, że taka jest kolejność wykonywania inwestycji – najpierw konieczne jest stworzenie i akceptacja Programu Inwestycji, aby móc wnioskować o środki z budżetu państwa.
– Jestem przekonany, że środki na realizację tej inwestycji, po ustaleniu koncepcji programowej i oszacowaniu kosztów, będą przyznane. Jeśli podejmujemy tak duży wysiłek finansowy na stworzenie koncepcji, to na pewno dalsze kroki będą realizowane – dodał wicewojewoda mazowiecki.
Przed poprzednimi wyborami Ci sami kandydaci PiS do sejmu i senatu obiecywali plocczanom nowe wojewodztwo ze stolicą w Płocku, szybką budowę drogi ekspresowej S10, budowę linii kolejowej do Warszawy, powrót biur Orlenu z Warszawy. Dzisiaj jakoś skromnie – tylko jednojezdniowa DK62 doWyszogrodu :-).
Myślałem że osioł Opioła będzie budował lotniska bo przecie odbywał już próbne loty samolotami MSW przed Eurowyborami
Jaka dziura komunikacyjna blisko siódemka dziesiątka A1 dk 62 60 bezpłatna jaka dziura, jest tyle firm zakładów pracy wszędzie brakuje rąk do pracy co wy byście chcieli
Co wybory kandydaci się pojawiają i nam obiecują najpierw S10 teraz beznadziejną przebudowę D62 tylko po wyborach zniknie temat, a Płock dalej będzie zadupiem. Proszę popatrzeć jak przy A1 rozwija się Kutno, Włocławek. Uważam że dopóki mieszkańcy nie zrobią protestu i nie zablokują transportów z Orlenu to dalej będziemy zlewani przez władzę i naszych politycznych karierowiczów.
Cztery lata temu przed wyborami kandydaci na posłów i senator obiecywali szybką budowę S10 przez Płock do Warszawy. Dzisiaj już milczą, a w dokumentach rządowych pojawia się termin tej inwestycji jako 2028. (Pamiętajmy, że są to zawsze terminy huraoptymistyczne). Dzisiaj obiecują jednojezdniową drogę krajową DK62 do Warszawy z terminem 2024. Cwanie, kolejne wybory parlamentarne będą w 2023 zatem z tych obietnic nikt ich nie rozliczy. A co najgorsze GDDKiA wstrzymuje realizację płockiego odcinka DK 62 czyli od Zielonego Jaru do granicy Płocka. Miasto jest gotowe współfinansować tą inwestycję od kilku lat, wykonało m.in. koncepcję z rondem Harcerska-Wyszogrodzka. Ale GDDKiA uznała, że sama będzie inwestorem.
To już niebedzie S10 o przebiegu Toruń – Płock – Nowy Dwór Maz. – Wołomin ?
Jeśli nie podniesiecie tej drogi krajowej do standartu S, to sobie darujcie te „udogonienia” za 200mln
„Jak wyjaśniał Jarosław Wąsowski, droga nie będzie miała więcej pasów jezdni” – o kant d..y z taką modernizacją. Szkoda pieniędzy na ten kabaret. Płock dalej zostaje komunikacyjną dziurą.
Boje się takich „modernizacji”. Jeśli dobrze rozumiem to będzie więcej wysepek. Pewnie akurat w tych nielicznych miejscach gdzie można teraz dzięki dobrej widoczności wyprzedzać a skręca jeden samochód na godzinę. To na pewno upłynni ruch.
SIem Wiola ubrała na tą uroczystość. Prosto z urlopu?
Czyli będzie po jednym pasie w każdą stronę tak jak do tej pory?Pytam się po jasną cholerę wydawać kasę na coś co jest teraz? Miałem nadzieję na dwa pasy ruchu chociaż w jedną stronę! Nic nie będzie szybciej, jedynie może bezpieczniej dla okolicznych mieszkańców.Płock nadal zadupiem komunikacyjnym głównie dzięki poprzedniemu rządowi.Mieli pełnię władzy i nic.Ten ma nas też w głębokim poważaniu.
Nie powinno się planować rozwiązań gdy nie zdiagnozuje się problemów, uwarunkowań, potencjału i potrzeb obszaru. Takie działania jakie podejmuje się prowadzą do wytracania potencjału i narastania chaosu przestrzennego a następnie do niemożności stworzenia optymalnych rozwiązań dla funkcjonowania i rozwoju!
Obszar miasta Płocka i jego obszar funkcjonalny powinny być wyjątkowo starannie zaplanowany w zagospodarowaniu przestrzennym, gdyż funkcjonuje tu strategiczny i bardzo niebezpieczny kompleks przemysłowy co powoduje, że powinno być tu stworzone optymalne bezpieczeństwo publiczne!
Poza tym jest tu potencjał rozwojowy o znaczeniu strategicznym dla kraju tj. możliwość budowania Centralnego Węzła Multimodalnego z wykorzystaniem Wisły. To też powinno być uwzględnione w planowaniu drogowej infrastruktury transportowej!
Skoro będziemy rok czy dluzej czekac to czy do tego czasu barierki jakies będą?