W autobusach miejskich została udostępniona bezpłatna sieć wi-fi. Jak z niej skorzystać i na których liniach będzie dostępna ta usługa, poinformował zarząd Komunikacji Miejskiej w Płocku.
W czwartek, 2 lutego, odbyła się konferencja prasowa, podczas której Jerzy Majchrzak, prezes spółki, omówił kwestie związane z programem wdrażanym dla poprawienia komfortu pasażerów Komunikacji Miejskiej. W spotkaniu uczestniczyła Magdalena Michalska, Marketing Manager Galerii Wisła w Płocku i Artur Racicki, Prezes Zarządu Social WiFi.
Bezpłatne wi-fi w niektórych autobusach
Od 2 lutego pasażerowie autobusów Komunikacji Miejskiej w Płocku mogą bezpłatnie korzystać z otwartej sieci internetowej. Hotspoty zostały uruchomione w 10 autobusach, kursujących po najpopularniejszych liniach. Z Internetu mogą korzystać pasażerowie korzystający posiadający smartfony, tablety czy laptopy. Wdrożenie sieci WiFi w autobusach KM jest wynikiem współpracy partnerskiej pomiędzy Komunikacją Miejską w Płocku oraz Galerią Wisła.
W tym celu wykorzystana została technologia firmy Social WiFi, która zapewnia specjalnie przystosowaną do autobusów infrastrukturę sieciową, uruchamiającą się w momencie włączenia silnika. To rozwiązanie pozwala również obu partnerom na kontakt z pasażerami, za pomocą rozbudowanego systemu powiadomień oraz możliwości wyświetlania treści multimedialnych.
Social WiFi pozwala natychmiastowo wyświetlać podróżnym na ekranach telefonów informacje o wydarzeniach, np. o Feriach z Grami w Galerii Wisła, ale także o zmianach rozkładów jazdy, czy o stanie jakości powietrza w Płocku.
– Aby skorzystać z bezpłatnej sieci wi-fi, wystarczy znaleźć wśród proponowanych sieci tę o nazwie KM Płock, zaakceptować regulamin i już można korzystać z Internetu – poinformowała Magdalena Michalska, Marketing Manager Galerii Wisła. To właśnie Galeria Wisła jest sponsorem wi-fi. Jak podkreślano podczas konferencji, dzięki temu Płock jest jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym autobusy Komunikacji Miejskiej zostały wyposażone w hotspoty. Do tej pory na taki krok decydowały się przede wszystkim miasta wojewódzkie, jak Warszawa, Łódź, czy Białystok. – Każdy z autobusów jest wyraźnie oznakowany, tak, aby już przy wejściu pasażer wiedział o możliwości korzystania z wi-fi – zaznaczyła Magdalena Michalska.
– Ułatwia nam to komunikację z pasażerami, dając im jednocześnie możliwość bezpłatnego korzystania z internetu, co podnosi ich komfort jazdy. Dzięki usłudze możemy również zapytać pasażerów o poziom zadowolenia z funkcjonowania komunikacji miejskiej lub o dowolne inne kwestie – wyjaśnił Janusz Majchrzak, prezes Komunikacji Miejskiej w Płocku.
– Płock staje się pierwszym miastem w Polsce, które wykorzystuje inteligentne Wi-Fi w komunikacji miejskiej, co nas niezmiernie cieszy. Ciągle rozwijamy usługi wi-fi marketingu skierowane do transportu publicznego – powiedział Artur Racicki, Prezes Zarządu Social WiFi.
Jak wspomnieliśmy, obecnie usługa funkcjonuje w 10, specjalnie oznaczonych autobusach KM Płock. Logowanie do sieci odbywa się za pomocą adresu e-mail lub konta na portalu społecznościowym i zajmuje niewiele czasu. Logowanie odbywa się tylko raz. Podczas kolejnej podróży skorzystamy z wi-fi automatycznie.
Sponsorowany przez Galerię Wisła program w płockich autobusach zaplanowany jest do 31 stycznia 2018 roku. Nie jest wykluczone, że zostanie przedłużony na kolejny rok lub rozszerzony o kolejne autobusy płockiego taboru.
Od redakcji
Możliwość skorzystania z bezprzewodowego internetu to naprawdę bardzo dobre udogodnienie dla płocczan, podróżujących komunikacja miejską. Przyczyni się zapewne do stworzenia wizerunku miasta „na czasie”, swobodny dostęp do sieci jest bowiem dla wielu osób priorytetem.
Jednakże należy wiedzieć jeszcze jedno. Jak czytamy na stronie firmy Social Wi-Fi:
„Social WiFi to skuteczne narzędzie do zbierania informacji o Klientach. W trakcie procesu logowania uzyskujesz ich adres e-mail, wiek i płeć. Wiedza ta pozwoli Ci zaplanować precyzyjną komunikację marketingową Twojego biznesu”.
Darmowe WiFi jest więc również narzędziem analityczno-marketingowym, umożliwiającym identyfikację klientów i wchodzenie z nimi w interakcje, m.in.: przez wyświetlanie komunikatów w czasie rzeczywistym, wysyłkę e-mailingów, zbieranie opinii za pomocą sytemu pięciu gwiazdek. Takie platformy pozwalają przykładowo właścicielom centrów handlowych, sklepów, hoteli i obiektów gastronomicznych identyfikować klienta, analizować jego doświadczenia, prowadzić dwukierunkową komunikację i poprawiać usługę tak, żeby klienci chętniej wracali, co ma przynieść większe zyski.
Takie działanie nie jest oczywiście niczym złym, w dzisiejszym świecie pędzących technologii jest wręcz normalnym procesem. Należy tylko posiadać taką wiedzę podczas korzystania z udogodnień i robić to świadomie.
Agnieszka Stachurska