W Płocku 25 i 26 stycznia odbywało się XXVIII Sympozjum Naukowo-Techniczne CHEMIA 2022. Organizatorem wydarzenia był BMP Sp. z o.o., a rolę Honorowego Gospodarza pełnił PKN ORLEN. Spotkania i dyskusje w dużej mierze dotyczyły przyszłości polskiej energetyki.
Tegoroczne Sympozjum Naukowo-Techniczne CHEMIA 2022 to dwa dni dyskusji, podczas których uczestnicy omawiali możliwości strategii rozwoju dla polskiej chemii. Przygotowano 5 paneli tematycznych, 2 debaty i 47 stoisk, a w wydarzeniu wzięło udział ponad 200 uczestników.
W jakim celu organizowane są takie spotkania branżowe?
– Tego typu spotkania są doskonałą okazją do tego, by poznać różnego rodzaju rozwiązania, które możemy zastosować w celu usprawnienia istniejących procesów w PKN ORLEN, a nawet zobaczyć je i dotknąć w mniejszej skali – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN. – Nas szczególnie interesują usprawnienia w obszarze petrochemii, rafinerii i w energetyce – tłumaczy.
Jak podkreśla, podczas sympozjum można odbyć także spotkania biznesowe, które – choć w reżimie sanitarnym – dają większą korzyść poznawczą, niż spotkania online.
Jeden z paneli dyskusyjnych podczas Sympozjum Chemia nosił tytuł „Kierunek ZASOBY I ENERGIA, czyli o surowcach niezbędnych do zrealizowania strategii”, a referat wprowadzający do niego wygłosił właśnie dyrektor Grzegorz Jóźwiak, mówiąc o nowej roli wodoru w przemyśle rafineryjnym i chemicznym. Dlaczego ORLEN podąża w tym kierunku?
– PKN ORLEN ogłosił w swojej strategii dążenie do neutralności emisyjnej. Jak wiemy, wodór nie zawiera węgla, więc bardzo dobrze wpisuje się w naszą strategię. Jeśli używamy go jako paliwo, czy jako źródło zasilania ogniw paliwowych, nie emitujemy dwutlenku węgla, więc wpływamy pozytywnie na środowisko. W przypadku PKN ORLEN, wodór jest jednym z wielu elementów, które pozwolą na osiągnięcie neutralności emisyjnej – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.
W realizacji tego celu poprzez wodór, ważną rolę odgrywają trzy czynniki.
– Pierwszy to czynnik regulacyjny. Mówimy o nowych dyrektywach unijnych, które wyraźnie wskazują na to, że będziemy musieli produkować zgodnie z tymi przepisami. Wodór pozwoli spełniać te wymogi – tłumaczy Dyrektor Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN.
Drugi czynnik to oczekiwania klientów, by ślad węglowy w produktach ORLENU był coraz mniejszy. Istotnym elementem jest też czynnik ekonomiczny. Chociażby koszty uprawnień do emisji CO2, sięgające poziomu 90 euro za tonę, są elementem uzasadniającym wprowadzenie nisko i zeroemisyjnych technologii wodorowych, które PKN ORLEN chce stosować.
Czy pójście w kierunku technologii wodorowych oznacza odstąpienie od elektromobilności?
– Są to kierunki, które rozwijamy równolegle, zgodnie z oczekiwaniami klientów – podkreśla Grzegorz Jóźwiak. – Elektromobilność jest dedykowana pojazdom lekkim, osobowym, ze względu na bariery związane z zasięgiem czy szybkością ładowania tych pojazdów. W przypadku transportu ciężkiego, towarowego czy komunikacji publicznej, wodór pozwala te bariery przełamać, zapewniając krótki czas tankowania – dodaje.
Faktycznie, czas ten jest bardzo krótki – wystarczy 5 minut, aby zatankować pojazdy osobowe, a 10-15 minut, by napełnił się zbiornik pojazdów ciężarowych. Zasięgi przy tym są duże, do 500-600 kilometrów.
– Są to więc dwa, równoległe kierunki rozwoju PKN ORLEN, dedykowane dla poszczególnych segmentów – wyjaśnia nasz rozmówca.
Tankowanie wodorem wymaga tworzenia nowej infrastruktury, w tym stacji tankowania. Czy jest możliwe, że taka stacja powstanie również w Płocku?
– Oczywiście, jest to możliwe. Podejmujemy szereg działań, by realizacja od początku łańcucha wartości, czyli od produkcji wodoru, do wybudowania stacji tankowania, odbywała się także w Płocku. Świadczą o tym zarówno podjęte przez nas rozmowy z Miastem Płock, związane z zastosowaniem wodoru w Komunikacji Miejskiej, jak i działania związane z planami budowy innowacyjnej instalacji produkcyjnej wodoru z odpadów komunalnych. Zdecydowanie chcemy, by w centrum Mazowieckiej Doliny Wodorowej, którą również niedawno zainaugurowaliśmy, te działania zostały zrealizowane – podsumowuje Grzegorz Jóźwiak.