– Chcemy jeszcze bardziej ułatwić mieszkańcom Płocka korzystanie z Urzędu Miasta i otworzyć się na potrzeby mieszkańców również w soboty – powiedział prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski podczas piątkowej konferencji prasowej.
W trakcie spotkania z dziennikarzami prezydent przyznał również, że powodem wdrożenia tego pomysłu była jego rozmowa z jednym z mieszkańców, który zasugerował, że w innych miastach urzędy z powodzeniem otwarte są również w wybrane soboty.
Dlatego też Płock nie będzie pierwszym polskim miastem, w którym wprowadzono takie rozwiązanie. Wcześniej swoje urzędy na potrzeby mieszkańców otworzyły chociażby Gdynia, Kraków, Białystok, Rzeszów czy też Gdańsk.
W związku z tym, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom płocczan, od stycznia niedawno rozpoczętego 2016 roku, w poszczególnych, choć nie wszystkich, wydziałach Urzędu Miasta Płocka, sprawy będzie można załatwiać także w jedną sobotę w miesiącu.
Jak podkreślano w trakcie konferencji, Płock nie kopiuje działania innych samorządów, a stara się iść krok dalej, ponieważ w działających już miastach w soboty działają zazwyczaj wydziały urzędów, które przeważnie dotyczą czterech rodzajów spraw: dowodów osobistych, meldunków, praw jazdy i dowodów rejestracyjnych pojazdów.
W naszym mieście zakres pracy urzędu będzie znacznie szerszy i w każdą DRUGĄ sobotę miesiąca – w godzinach 7.30-15.30 – otwarte będą:
- Biuro Obrotu Nieruchomościami Gminy,
- Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów,
- Biuro Rzecznika Osób Niepełnosprawnych,
- Biuro Zarządzania Nieruchomościami Gminy,
- Pełnomocnik ds. Organizacji Pozarządowych,
- Urząd Stanu Cywilnego,
- Wydział Ewidencji i Spraw Obywatelskich (dowody, meldunki, rejestracje pojazdów, dodatki mieszkaniowe, ewidencja działalności gospodarczej),
- Wydział Geodezji,
- Wydział Organizacyjny (Biuro Obsługi Klienta),
- Wydział Kształtowania Środowiska,
- Wydział Rozwoju Miasta (architektura – pozwolenia na budowę),
- Wydział Skarbu i Budżetu (kasy),
- Wydział Zdrowa i Spraw Społecznych.
Wyjątkiem jest styczeń, w którym wyżej wymienione wydziały otwarte będą nie 9 stycznia, lecz za dwa tygodnie – 23 stycznia. Jednak podkreślamy, to jedyny WYJĄTEK.
– Uzgodniliśmy także, że w trakcie sobotnich dyżurów zawsze albo prezydent, albo jeden z wiceprezydentów albo sekretarz miasta również będzie dostępny. Oczywiście na zapisy, jeśli zajdzie taka potrzeba – dodał Andrzej Nowakowski.
Co ważne, jedna pracująca sobota UMP nie jest związana z dodatkowymi etatami, jakie miałyby pojawić się w urzędzie oraz z większymi kosztami jego pracy.
– Po prostu pracownicy w ramach swoich obowiązków i godzin pracy będą mieli jeden, inny dzień w tygodniu wolny, natomiast będą pracować w sobotę – tłumaczył prezydent Płocka. – Na początek do dyspozycji mieszkańców pozostawionych będzie około 30 osób – dodał sekretarz miasta, Krzysztof Krakowski.
Sekretarz miasta poinformował również, że w każdym miesiącu na stronie internetowej UMP będą pojawiały się nowe formularze, potrzebne do załatwienia poszczególnych spraw administracyjnych.
Władze miasta chciałyby, aby płocczanie jak najwięcej spraw mogli załatwić drogą internetową, nie wychodząc z domu. – Jeżeli tylko płocczanin czuje się na siłach i jest w stanie zaufać takiemu zdalnemu załatwieniu sprawy, to bardzo prosimy o wykorzystanie tego źródła informacji – zachęcał Krzysztof Krakowski.