Reklamy samorządu w mediach znów na tapecie. Jak statystyki w tym roku?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Radny Michał Sosnowski ponownie zapytał w interpelacji, w jaki sposób urząd miasta i podległe mu spółki wydają publiczne pieniądze na reklamę w mediach. Rok temu zwracaliśmy uwagę na to, że nie są brane pod uwagę wskaźniki, obrazujące zasięg poszczególnych mediów, co byłoby dobrą podstawą do dostosowania racjonalności wydawanych środków. Do dzisiaj nikt o takie statystyki nie wnioskował i ich nie stosuje… co widać po odpowiedzi na interpelację radnego.

Prowadzenie mediów to w dzisiejszych czasach również zabieganie o środki, pochodzące z reklam. Żadne medium poza publicznymi, nie może pozwolić sobie na rezygnację z reklam, gdyż z tego w głównej mierze się utrzymuje. Nie da się też ukryć, że najpewniejszym płatnikiem jest samorząd, który dysponuje publicznymi pieniędzmi na ten cel.

Rok temu odpowiedź na interpelację radnego Michała Sosnowskiego pokazała dysproporcję w zlecaniu reklam przez samorząd poszczególnym mediom. Co zmieniło się w tym czasie?

Reklamy w mediach – bez tabu

Z odpowiedzi na interpelację radnego Sosnowskiego wynika, że biorąc pod uwagę prasę drukowaną, nadal w rankingu przoduje Gazeta Wyborcza, która otrzymała w ubiegłym roku zlecenia na kwotę 27.103,47 zł. Jednak w przypadku pozostałych mediów, na prowadzenie zdecydowanie wysuwa się MultiTV, inkasując 58.250,00 zł.

PetroNews otrzymał w 2016 roku 400 zł brutto za reklamę w gazecie oraz 1597,25 zł za reklamę na portalu.

Koszt reklam zleconych przez Urząd Miasta Płocka w poszczególnych mediach w 2016 roku

Koszt reklam zleconych przez Urząd Miasta Płocka w poszczególnych mediach w 2016 roku

W przypadku jednostek budżetowych, podlegających miastu, sytuacja wygląda podobnie. Przoduje MultiTV z kwotą 5.065,00 zł, za nią jest Gazeta Wyborcza, uzyskując kwotę 3.585,91 zł.

Koszt reklamy w poszczególnych mediach ze środków jednostek budżetowych

Koszt reklamy w poszczególnych mediach ze środków jednostek budżetowych w 2016 roku

Łącznie, biorąc pod uwagę zarówno Urząd Miasta Płocka, jak i jednostki budżetowe, lokalna telewizja MultiTV otrzymała 63.315,00 zł, natomiast Gazeta Wyborcza – 30.689,38 zł. Pierwszą trójkę zamyka wydawnictwo “Nasz Płock” z kwotą 19.680,00 zł.

3

Spółki miejskie, które mają generować przychód i stosują nieco inne kryteria doboru mediów, wyodrębniliśmy jako oddzielną kategorię, ale o tym za chwilę. Postanowiliśmy sprawdzić, jak przebiegała realizacja reklam w poszczególnych mediach, sumując rok wyborczy (2015) oraz rok ubiegły. Tu sytuacja ulega odwróceniu – to Gazeta Wyborcza znalazła się na pierwszym miejscu z kwotą 200.975,95 zł, natomiast MultiTV uplasowało się na drugiej pozycji, otrzymując w tych latach łącznie kwotę 100.415,00 zł.

PetroNews w tym czasie otrzymał z tych źródeł reklamy na łączną kwotę 1.997,25 zł.

5

Cofnijmy się jeszcze o rok. Jak wówczas wygląda sytuacja? Otóż zmienia się jedynie miejsce trzecie – “Tygodnik Płocki” zamienia się miejscami z wydawnictwem “Nasz Płock”. Publikacja Agory osiągnęła w tym czasie przychód z reklam zlecanych przez urząd miasta i jednostki budżetowe w kwocie 251.712,89 zł, natomiast MultiTV – 129.715,00 zł.

PetroNews w ciągu trzech lat miał zlecone reklamy z tych źródeł na kwotę 2.735,25 zł.

6

A teraz zlecenia od spółek. Czym się różnią? Jak na spółki prawa handlowego przystało, w tych przypadkach trzeba wykazać się zarówno statystykami, jak i pomysłem oraz skutecznością. Niestety, nie w każdym przypadku, ale z przyjemnością zauważamy, że coraz więcej spółek miejskich kieruje się tym, czym przedsiębiorcy – stosunkiem poniesionych kosztów do zysków. Realizując nasz autorski pomysł, podpisaliśmy w ten sposób kilkumiesięczną umowę z jedną z płockich spółek, uzyskując roczny przychód rzędu 9460,00 zł brutto (z czego 23% VAT oddaliśmy do urzędu skarbowego).

Dzięki temu, sumując wszystkie kwoty otrzymane z Urzędu Miasta Płocka (1997,25 zł), jednostek budżetowych (0,00 zł) oraz spółek miejskich (9.460,00 zł), mieliśmy szansę “załapać się” do pierwszej piątki, choć i tak do liderów nam daleko – MultiTV osiągnęła roczny przychód z tego tytułu w wysokości 81.315,00 zł, Gazeta Wyborcza – 67.372,03 zł, a Tygodnik Płocki – 33.406,26 zł.

4a

Do tego zestawienia dorzucimy jeszcze “mały” element, na który zwracaliśmy uwagę także w ubiegłym roku. Skuteczność “rozsiewania” informacji zamieszczanych na portalach internetowych zwiększa się poprzez prowadzone przez media fanpage. Im większa więc ilość fanów poszczególnych mediów, tym skuteczniejsze dotarcie do czytelników. Jak to wygląda na dzisiaj?

facebook

Co na ten temat sądzi autor interpelacji?

Fot. Michał Wiśniewski

Michał Sosnowski

– Uważam te wydatki za niezbyt racjonalne – przyznał płocki radny. – Nie może być tak, że faworyzujemy jakieś media, bo je lubimy. Powinno to zależeć od wskaźników, zasięgów, niezależnych badań itd. – argumentuje Michał Sosnowski, dodając, że w podanym przez ratusz zestawieniu zabrakło środków przeznaczonych na promocję inwestycji współfinansowanych z Unii Europejskiej. – W tym przypadku również to od urzędników zależy, w których mediach dany projekt jest reklamowany – mówi radny.

– Biorąc pod uwagę (ważną w przypadku mediów) liczbę polubień profilu na Facebooku, która przekłada się na zasięg postów, wychodzi na to, że Urząd Miasta Płocka wydaje pieniądze odwrotnie proporcjonalnie do zasięgu medium… – podsumowuje radny Sosnowski.

Rok temu tłumaczyliśmy, że PetroNews to nie tylko portal internetowy, generujący odwiedzalność unikalnych użytkowników na poziomie około 82 tys. osób, ale i drukowany dwutygodnik o nakładzie 16 tys. egzemplarzy, dystrybuowany na terenie Płocka, powiatu płockiego oraz częściowo sierpeckiego i gostynińskiego, czy sieć monitorów reklamowych w popularnych sklepach spożywczych. Do tego profile na Facebooku (tylko na głównym ponad 24 tys. fanów), Twitterze czy Google+.

W ciągu roku zmieniło się to, że unikalnych użytkowników w ciągu miesiąca jest obecnie około 125 tys., a nasz profil na Facebooku polubiło już 31.375 osób. Nie zmieniło się to, że jako jedyni posiadamy jednocześnie poczytny portal internetowy, wydanie papierowe regularnie dwa razy w miesiącu, największy fanpage i monitory reklamowe w sieci sklepów spożywczych. Oraz to, że nadal nie idzie to w parze z ilością reklam zlecanych przez urząd miasta.

To tylko statystyki i porównania. Powodem do prawdziwej dumy jest dla nas fakt, że zaufali nam płoccy przedsiębiorcy, którzy – podobnie jak my – wiedzą dobrze, iż każdy wydany pieniądz musi przynieść większy pieniądz. Inaczej niż w miejscach, w których wydawane są pieniądze publiczne.

P.S. W budżecie Płocka na 2017 rok zapisano: “Obsługa medialna Urzędu Miasta Płocka – 589 077,92 zł. Celem zadania jest informowanie mediów o działalności Urzędu Miasta Płocka, Prezydenta i Zastępców, poprzez organizowanie konferencji prasowych i przygotowanie materiałów informacyjnych. Ponadto zadanie obejmuje produkcję programu informacyjnego “MiastO! Żyje” w lokalnej telewizji kablowej oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta. Wydatki bezpośrednie (133 tys. zł) dotyczą usług związanych z realizacją programu oraz usług fotograficznych.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji