wtorek, 19 Luty, 2019
Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Dyskusje Czytelników
PetroNews

REKLAMA
  • Social Media
  • Ogłoszenia Drobne
  • Wybierz Temat
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka
    • Sport
    • Wydarzenia
    • Powiat Płocki
    • Tylko u nas
  • Wydanie Papierowe
Reklama
No Result
View All Result
  • Social Media
  • Ogłoszenia Drobne
  • Wybierz Temat
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka
    • Sport
    • Wydarzenia
    • Powiat Płocki
    • Tylko u nas
  • Wydanie Papierowe
Kontakt
Reklama
No Result
View All Result
PetroNews
No Result
View All Result
Strona Główna Informacje Biznes i Gospodarka

Przez Płock będą przepływać miliony ton ładunków rocznie?

przez Wiktor Pleczyński
17 lipca 2018
200
REAKCJI
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Ruszyły przygotowania do przywrócenia żeglowności polskim rzekom. W 2016 roku rząd zobowiązał się, że Wisła od Warszawy do Gdańska, a także Odra, uzyskają standardy odpowiednie dla międzynarodowej sieci dróg wodnych. Wpłynie to również na żeglugę w Płocku.

REKLAMA

Właśnie rozpoczęła się analiza tego, jakie są możliwości doprowadzenie do żeglowności Wisły na odcinku od Warszawy do Gdańska, Buga od Wisły do Brześcia i Nogatu od Wisły do Zalewu Wiślanego. Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Rzecznej, w ciągu 18 miesięcy ma być gotowe studium zagospodarowania wymienionych odcinków dróg rzecznych.

PowiązaneTematy

Woda opada. Przez weekend poziom zmniejszył się o ponad pół metra

Ogłoszono pogotowie przeciwpowodziowe w Płocku

Zwiedzamy nabrzeże po remoncie. Na razie fotograficznie

PSL zorganizował konferencję na wodzie. Dlaczego?

Taki dokument powstaje, gdyż dotychczasowe analizy nie miały charakteru profesjonalnego, który można przedstawić bankom i instytucjom finansowym, jako podstawę do decyzji o inwestycji. Stworzenie tego dokumentu ma być o tyle istotne, że drogi będą modernizowane w oparciu o model biznesowy oraz mechanizmy rynkowe i jedynie wspierane przez państwo.

Zgodnie z założeniami projektu, do 2030 roku Odra i Wisła od Warszawy do Gdańska mają osiągnąć IV klasę żeglowności, co pozwoli zaklasyfikować je do dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Po osiągnięciu tego poziomu, będą mogły po nich pływać statki długości nawet 85 metrów, szerokości 9,5 metra o zanurzeniu do 2,5 metra.

Takie jednostki będą mogły przewozić aż 1500 ton ładunku – dla porównania, żeby przewieźć  towar o takiej masie drogą lądową, byłoby potrzebne aż 60 TIR-ów. Nie do pominięcia jest również aspekt ekologiczny – ilość zużytego paliwa do transportu wodnego jest zdecydowanie mniejsza, co za tym idzie, spada również ilość emitowanych do atmosfery spalin.

Wydaje się, że jest to szczególnie istotny dla mieszkańców Płocka temat. Jeśli inicjatywa obecnego rządu się powiedzie i uda się uruchomić drogę wodną na Wiśle, nie tylko mieszkańcy miasta odetchną czystszym powietrzem niezanieczyszczonym przez setki TIR-ów przejeżdżających przez miasto, ale spadnie też związane z natężeniem ruchu ryzyko wypadków.

Na koniec można wspomnieć, że jest to potencjalnie źródło ogromnego bogactwa dla miasta i jego mieszkańców. Podobnie jak od wieków miasta nad rzekami rozkwitały dzięki handlowi, tak mogłoby być i teraz. Zgodnie z wyliczeniami, na początku Wisłą mogłoby popłynąć nawet 7,8 miliona ton towarów rocznie, a po dalszym poprawieniu warunków na rzece, nawet 12 milionów ton.

Płock nie tylko mógłby skorzystać na samym handlu towarami, ale też na produkcji barek do ich przewozu. Jednostki z płockiej stoczni w końcu zaczęłyby kursować po Wiśle, a nie płynęły do krajów na zachodzie Europy i tam pozostawały. Szacowany koszt inwestycji w główne rzeki w Polsce to około 70 miliardów zł.

Udostepnij174Tweetuj11Udostepnij4
REKLAMA

Komentarze 5

  1. Aśka says:
    7 miesięcy temu

    Jejku tyle kasy? A starczy na moje 500+?

    Odpowiedz
  2. Marek says:
    7 miesięcy temu

    Mnie po prostu rozwaliła informacja, że „wielka budowa przystani jachtowej itp itd” skończy się na 400 metrach chodnika i zjeżdzie dla łódek. Za promocyjne 40 czy 50 milionów to zrobią.
    Ale portu nie zbudują ;) Restauracji ani hotelu czy atrakcji też nie. Może chociaż więc jakiś parking czy stacja paliw dla jachtów? A skąd. Będzie ławka którą nazwali biznesowe centrum czy coś.
    Dzisiaj przeczytałem że nawet ścieżek do biegania dla mieszkańców nie połączą bo firma która zgarnia hajs na festiwalach ma inne potrzeby niż mieszkańcy.
    Proszę, niech to będzie ostatni rok tych analitycznych umysłów, bo nie przetrwamy kolejnych.

    Odpowiedz
  3. NN says:
    7 miesięcy temu

    Płock, poza stocznią i może elewatorem, nie będzie miał nic z tego programu.
    W czasie ubiegłorocznego rejsu barek z kontenerami, było widać, że i zainteresowania naszych władz nie było- nie dotarł NIKT z władz ratusza i barka nie miała GDZIE zacumować. A zanurzona była na kilkadziesiąt centymetrów, gdzie do 2 metrów. Odświeżenie nabrzeża NIC nie zmieniło. Włocławek, Wyszogród mają lepszą infrastrukturę już dziś. Tyle w temacie… Niestety

    Odpowiedz
  4. JanGar says:
    7 miesięcy temu

    Tylko ciekawe co będzie przewożone?? Z Orlenu raczej nic bo nie ma infrastruktury, chyba że na nabrzeże pojedzie karawanu tysięcy cystern.

    Odpowiedz
  5. Regionalista says:
    7 miesięcy temu

    Od lat czekamy na budowę statków spacerowych po Wiśle .Odtworzenia repliki Przystani…tak znamy dzieje, czyja była………..w istocie PŁOCKA. POWROTU RÓŻ, PO PAMIĘCI NOWICKIEGO.

    ZBUDOWANIA ELEKTROWNI WODNEJ MELODY……

    PRZYWRÓCENIA PAMIĘCI OPIEKUNA WISŁY CZESŁAWA TYSZKI.

    Jakoś Miłośnicy amatorzy Wisły , oleli Temat……

    Spadnięcia Skarpy……………UCICHLI………..

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Popularne

Kto zawinił w sprawie śmierci 19-latka w Płocku?

Uwaga, kradną samochody!

Okradziono remizę strażaków. Straty na 20 tys. zł

RIO: w Staroźrebach brak terminowych opłat, nieprzestrzeganie przepisów, ostrzeżenia od 2013 roku

Wypadek na DK-62. Cztery osoby w szpitalu

Ostatnio Komentowane

Ile jest prawdy w grafikach „KLAN z Płocka”?

116 milionów złotych dla Płocka i regionu

Kto zawinił w sprawie śmierci 19-latka w Płocku?

Wypadek na DK-62. Cztery osoby w szpitalu

Zniknął sprawca śmierci Piotra Wieteski. Sąd pozwolił mu opuścić areszt

Reklama

  • Social Media
  • Ogłoszenia Drobne
  • Wybierz Temat
  • Wydanie Papierowe

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Tylko u nas
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Reklama w mediach

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

  • Loading...
    Nowe zasady użytkowania i polityka prywatności PetroNews wchodzą w życie 25 maja 2018 r. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .