Zwycięski projekt pierwszego Budżetu Obywatelskiego w końcu doczekał się realizacji. Stop Tirom w Płocku Piotra Gryszpanowicza zostanie wprowadzony w życie w 2014 roku. Ratusz prosi o pomoc i ogłasza otwarte konsultacje.
– Opracowana przez nas koncepcja ma w znaczący sposób ograniczyć ruch pojazdów ciężarowych w Płocku – powiedział podczas środowej konferencji prasowej zastępca prezydenta, Krzysztof Izmajłowicz. – Chcemy wprowadzić kompleksowe rozwiązanie, które wyprowadzi transport ciężarowy, ruch tranzytowy i przewoźników materiałów niebezpiecznych z Płocka.
Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy, wprowadzający stopniowe zmiany w organizacji ruchu dla pojazdów ciężarowych, ma zostać zakończony do 30 czerwca 2014 roku. – Zmiany te obejmą ograniczenia dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 18 ton i dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne w centrum miasta – powiedział obecny na konferencji Jacek Ambroziak, pełnomocnik ds. transportu publicznego i inżynierii ruchu drogowego ratusza. – Odbędzie się to przez wydawanie stosownych przepustek: „P18” i „N”, bez których samochody ciężarowe nie będą mogły wjechać do miasta w inny sposób, niż poprzez wyznaczone trasy.
Przepustki te mają być wydawane bezpłatnie w urzędzie miasta. By móc ubiegać się o stosowny identyfikator, niezbędne będzie złożenie wniosku. Przepustka zostanie wydana w przeciągu 14 dni od dnia zadeklarowania takiej prośby. – Nie ukrywam, liczymy na to, że kierowcy wcześniej będą składali swe deklaracje – wyznał Krzysztof Izmajłowicz. – Chcielibyśmy uniknąć chaosu wyrabiania wszystkich przepustek na raz.
By osiągnąć ten cel, ratusz już teraz zapowiada, że na dwa miesiące przed startem programu Stop Tirom w Płocku zostanie zorganizowana kampania informacyjna. – W Płocku staną stosowne znaki, które przygotują kierowców na tę chwilę – obiecywał wiceprezydent. – Chcemy, by ludzie wiedzieli o rozpoczęciu pierwszego, jak i drugiego etapu – dodał Krzysztof Izmajłowicz.
Drugi etap projektu planowany jest na drugi kwartał 2015 roku i wprowadzi on zakaz wjazdu pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 18 ton lub przewożących towary niebezpieczne także w innych osiedlach. W tym celu ratusz planuje wykorzystać małą obwodnicę, która powinna przejąć ruch tranzytowy i ciężki.
Wiceprezydent przyznaje, że to duże przedsięwzięcie. Dlatego też prosi płocczan o pomoc. – Rozpoczynamy otwarte konsultacje – powiedział Izmajłowicz. – Czekamy na sugestie, które można do nas wysyłać – dodał. Swe uwagi można kierować na adres mailowy: stoptirom@plock.eu lub listem (Pełnomocnik ds. transportu publicznego i inżynierii ruchu drogowego, Pl. Stary Rynek 1, 09-400 Płock).
Czemu na realizację projektu pierwszego budżetu obywatelskiego musieliśmy tyle czekać? Jacek Ambroziak tłumaczy, że opóźnienie było spowodowane długotrwałymi rozmowami i konsultacjami, m.in. ze służbami mundurowymi. – Chcemy, by przewoźnik za bezprawny wjazd do miasta otrzymał stosowną karę – tłumaczy pełnomocnik ds. transportu publicznego. – Musieliśmy wszystko przedyskutować. Czasochłonne było też przygotowanie wstępnej koncepcji, którą teraz prezentujemy – dodał.
Pomimo długiego czasu realizacji wiceprezes zapewnia, że projekt jest zgodny z wizją jego pomysłodawcy. – Uwzględniliśmy wszystkie postulaty i idee projektu budżetu obywatelskiego i uzupełniliśmy je – wyjaśniał Izmajłowicz.
Wszystkie warunki i spis dokumentów, które dostarczyć musi przewodnik chcący ubiegać się o identyfikator P18 lub N znajdują się w regulaminie udostępnionym przez Urząd Miasta Płocka na stronie internetowej.
bieżący, nie bierzący :)
Poprawione, dzięki :)