Uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Płocku stworzyły grę planszową, której akcja dzieje się w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Praca powstała z okazji ogólnopolskiego konkursu historycznego.
„Płock – miasto bohater” – taki tytuł nosi gra stworzona przez uczennice Szkoły Podstawowej nr 23 im. Armii Krajowej w Płocku. Ogólnopolski konkurs historyczny „Nieznani bohaterowie, nieznane wydarzenia – losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1887- 1922” zorganizowało Kuratorium Oświaty w Warszawie wraz z Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej i Mazowieckim Samorządowym Centrum Kształcenia Nauczycieli. Patronami wydarzenia są: Porozumienie Organizacji Kombatanckich Płocka i Stowarzyszenie-Klub Kawalerów Orderu Wojennego Virtuti Militari.
– Wielu historyków jest zdania, że działania wojenne na terenie naszego miasta i jego okolic miały ogromne znaczenie w wojnie polsko–bolszewickiej, a niewiele się o nich mówi. Bohaterską postawę mieszkańców Płocka w sierpniu 1920 roku docenił sam marszałek Józef Piłsudski, przyznając miastu tytuł „bohatera” i odznaczając Krzyżem Walecznych. Uznałyśmy, że są to bardzo ważne wydarzenia dla naszego miasta i postanowiłyśmy uczynić je tematem naszej gry – opowiadają autorki planszówki, Julia Wojtycka i Julia Wiankowska.
Uczennice klasy 6., żeby jak najlepiej przedstawić temat, zwiedziły miejsca pamięci rozsiane po całym Płocku i okolicach. Odwiedziły cmentarz w Trzepowie, grób Antolka Gradowskiego na cmentarzu przy ul. Kobylińskiego, Cmentarz Garnizonowy, jak również Bratnią Mogiłę, Płocki Odwach (przy którym znajdowała się jedna z barykad) i Pomnik Józefa Piłsudskiego.
Efektem ciężkiej pracy uczennic jest gra edukacyjna, która prowadzi uczestnika poprzez najważniejsze fakty, dotyczące wydarzeń i postaci z obrony Płocka przed najazdem bolszewików. Gra zawiera również karty pytań, które przetestują wiedzę historyczną gracza z okresu od 1887 do 1922 roku. Realizację projektu nadzorowała Renata Cichocka nauczycielka historii ze Szkoły Podstawowej nr 23, dużym zaangażowaniem wykazali się również rodzice.
PetroNews udowodniło również, że jest przydatne nawet przy tworzeniu projektów historycznych. Autorki wykorzystały w swojej pracy wiedzę pozyskaną z jednego z naszych artykułów.