Na ul. Sierpeckiej, w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 13 na osiedlu Trzepowo, pojawiły się spowalniające progi wyspowe, tzw. „poduszki berlińskie” i piktogramy 3D oraz pasy z napisami ostrzegawczymi – pierwsze tego typu urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w Płocku.
Płock już od czterech lat realizuje program „Jasno i bezpiecznie”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Doskonale wiemy, jak często dochodzi do wypadków w pobliżu przejść dla pieszych. Zbyt szybka jazda kierowców, chwila nieuwagi, moment rozkojarzenia i… skutki potrafią być tragiczne. W ramach tego typu działań, prowadzone są między innymi doświetlania przejść dla pieszych oraz montowane są również specjalne urządzenia, zwiększające bezpieczeństwo (głównie pieszych).
W tym tygodniu w rejonie Szkoły Podstawowej nr 13 zostały zamontowane tzw. poduszki berlińskie, dodatkowe oznakowanie poziome o przejściu dla pieszych, a także zostało wykonane specjalne oznakowanie poziome z napisami 3D o treści: „Patrz w lewo” i „Patrz w prawo”. Przejścia dla pieszych są oznaczone w specjalny, nieszablonowy sposób. Pojawiły się na nich piktogramy 3D znaków A-17 (Dzieci) umieszczone na jezdni. Dzięki temu kierowca, który zbliża się do przejścia ma wrażenie, że znak stoi na środku drogi. Wpływa to w znaczącym stopniu na ograniczenie prędkości… Zamiast notorycznie wciskać pedał gazu, kierujący pojazdem automatycznie zwalnia.
Ale na tym nie koniec. Na poboczu zamontowano również znaki tzw. „Agatki”, które dodatkowo ostrzegają, że przejście dla pieszych jest szczególnie często uczęszczane przez dzieci. Tego typu oznakowania mogą odgrywać szczególną rolę w okolicy szkoły. Ulica Sierpecka, Góry, Bielska, Słoneczna, Korczaka, Tysiąclecia, Miodowa, Jana Pawła II – to własnie w tych miejscach pojawiło się już oznakowanie „Agatki”. A co z kolejną nowością, czyli tzw. „poduszkami berlińskimi”?
Pospolicie zwana „poduszka berlińska” to to typ spowalniającego progu wyspowego, stworzonego by przede wszystkim ograniczyć prędkość samochodów osobowych, a jednocześnie nie blokować ruchu pozostałym uczestnikom drogi. Jest to całkowicie bezpieczne i wygodne – spełnia swoją funkcję, a przy tym nie utrudnia działań innym. Próg jest na tyle wąski, by rowerzyści mogli przejechać z jego prawej strony, a autobusy nie najeżdżając na niego. Skąd więc ta pospolita nazwa progów? Wzięła się ona od nazwy miasta, w którym pierwszy raz zastosowano takie rozwiązanie. W Berlinie (jak łatwo skojarzyć z nazwy) na blisko 70% ulic obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Bez „poduszek berlińskich” kierowcy nie byliby w stanie zapanować nad takimi „nakazami”. Odgrywają one znaczącą rolę i – co ważne – ograniczają ryzyko wystąpienia wypadków drogowych.
Miejski Zarząd Dróg w Płocku zakończył także prace z doświetlaniem przejść dla pieszych w obrębie czterech skrzyżowań: Sienkiewicza – Misjonarska, Sienkiewicza – Gradowskiego, Kolegialna – Misjonarska, Kolegialna – Gradowskiego. Oprócz tego, na ul. Wyszogrodzkiej w Płocku (w rejonie Państwowej Straży Pożarnej) zostało doświetlone przejście dla pieszych.
MZD zapowiada, że do końca września powstanie również aktywne oznakowanie wraz z doświetleniem przejścia dla pieszych przez ul. Kutnowską, w rejonie skrzyżowania z ul. Gajową. Zastosowany tam będzie maszt wysięgnikowy z prześwietlanym kasetonem dwustronnym ze znakiem D6b, dwoma pulsatorami diodowymi LED (z zasilaniem buforowym) oraz oprawą metalohalogenkową 250 W.