Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płocku w ubiegłym roku udzielił 320 porad prawnych i interweniował w 190 przypadkach prób naciągania klientów. Rzecznik zaangażował się również w rozpowszechnianie wiedzy na temat praw konsumentów.
Ponad pół tysiąca spraw miał do rozpatrzenia w zeszłym roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płocku, Andrzej Ścibło. Większość spraw wymagała udzielenia wyłącznie porady, jednak złożono również 208 wniosków o pomoc prawną, z czego 190 rzeczywiście wymagało interwencji rzecznika.
Porady prawne
Spośród 320 porad prawnych, 202 dotyczyły umów sprzedaży, a 118 usług. Rzecznik głównie radził co zrobić w przypadku uchylania się od odpowiedzialności za wady towaru. Duża część umów, z którymi występowały problemy, była zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. W tym przypadku konsumenci byli podstępnie nakłaniani do podpisania umów oraz nieinformowani o możliwości i warunkach odstąpienia od umowy. Pojawiały się nawet przypadki błędnego informowania o niemożliwości zerwania umowy.
Porady na temat umów sprzedaży dotyczyły między innymi:
– RTV, AGD i sprzętu komputerowego – 73,
– odzieży i obuwia – 55,
– mebli i wyposażenia wnętrz – 30.
Natomiast w przypadku usług konsumenci potrzebowali porad przy sprawach związanych z:
– usługami telekomunikacyjnymi – 28,
– sektorem energetycznym i wodnym – 24,
– konserwacją i naprawą pojazdów i innych środków transportu – 17.
Interwencje
Rok 2017 był obfity w prośby o interwencje – rzecznik musiał rozpatrzeć 208 wniosków, z czego 190 okazało się słusznych. Konsumenci głównie potrzebowali pomocy z reklamacją ubrań i butów oraz sprzętu AGD i RTV. Szczególne miejsce w tym zestawieniu zajmowało obuwie.
– Po pierwsze, pogorszenie jakości oferowanych produktów. Nawet renomowane firmy coraz częściej korzystają z produktów pochodzących z rynku chińskiego, co przekłada się na mniejszą trwałość przy niezmienionej cenie. Drugim powodem jest zjawisko negatywnego rozpatrywania reklamacji. Przedsiębiorcy często, mimo krótkotrwałego korzystania z obuwia, odrzucają reklamacje konsumentów z powołaniem się na niewłaściwe użytkowanie. Po trzecie – przedsiębiorcy, z uwagi na stosunkowo niewielką wartość towaru, nie obawiają się drogi sądowej, zakładając, że konsumenci nie zdecydują się na takie postępowanie – wyjaśniał przyczyny bardzo dużej ilości spraw związanych z butami Andrzej Ścibło, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płocku.
Rzecznik zauważył, że często sprawy nie kończyły się na jednej interwencji. W niektórych przypadkach Andrzej Ścibło musiał powtarzać działania dwa, trzy lub więcej razy, aż udało się wyegzekwować poszanowanie praw konsumenta.
Uświadamianie konsumentów o ich prawach
Żeby zmniejszyć ilość potrzebnych porad i interwencji w przyszłości, Powiatowy Rzecznik Konsumentów prowadził również działania edukacyjne. Rzecznik uruchomił zakładkę na stronie internetowej Starostwa Powiatowego, gdzie publikuje najważniejsze informacje. Umieszczono tam również wzory pism, ważne adresy i informacje na temat przyjmowania konsumentów.
Andrzej Ścibło zaangażował się również w edukację seniorów, poprzez udział w obchodach Dnia Seniora. Był obecny na sesjach rady gmin i prowadził dyżury w gminach w całym powiecie. W 2017 roku powstały i zostały rozprowadzone po powiecie ulotki, z których można było dowiedzieć się, jakie zadania ma rzecznik.