Płock wspólnie ze Związkiem Gmin Regionu Płockiego podejmie się usuwania i – co ważniejsze – unieszkodliwiania azbestu na terenie województwa mazowieckiego. Zadanie kompleksowo (demontaż, załadunek i transport materiałów, zawierających azbest do miejsca unieszkodliwiania) finansowane jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Szkodliwość azbestu jest powszechnie znana – wywołuje on pylicę azbestową i międzybłoniaka opłucnej. Materiał, kiedyś często wykorzystywany w budownictwie, stał się wrogiem numer jeden odkąd odkryto, że najbardziej niebezpieczne, cienkie włókna (do 0,01 μm) przenikają do dolnych dróg oddechowych, wbijają się w płuca, gdzie pozostają i w wyniku wieloletniego drażnienia komórek wywołują nowotwory. Pierwsze wzmianki na temat szkodliwości azbestu pojawiły się w latach 1900-1910. Ostatecznie w 1910 roku francuskie badania potwierdziły szkodliwy wpływ azbestu na organizm człowieka. Ryzyko wchłaniania włókien azbestowych występuje podczas pracy z minerałami azbestowymi oraz podczas kruszenia i obróbki produktów azbestowo-cementowych. W Polsce zakaz używania oraz sprowadzania do kraju tego minerału został wprowadzony w 1997 roku.
Zadanie, do którego przystępuje płocki ratusz, ma na celu pomoc mieszkańcom Płocka w pozbyciu się azbestu w bezpieczny i ekologiczny sposób. Dlatego urząd miasta prosi wszystkie osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe, które w tym roku planują usunięcie wyrobów, zawierających azbest (pokrycia dachowe oraz płyty stanowiące osłonę balkonów) o zgłaszanie się do Oddziału Ochrony Środowiska (pok. E-52, II piętro, wejście od ul. Kazimierza Wielkiego 2a), tel. 367 15 12, najpóźniej do 1 marca br. w godzinach pracy urzędu.