PERN i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. sfinalizowały porozumienie, zawarte pod koniec ubiegłego roku. Firmy zawarły umowę na dzierżawę gruntu portowego, na którym powstanie nowy terminal naftowy.
Płocka firma w środę wydzierżawiła powierzchnię 28 hektarów. Na tym terenie powstanie 20 zbiorników na ropę o pojemności około 700 tysięcy metrów sześciennych – z infrastrukturą techniczną, torami, bocznicą kolejową, rurociągami i budynkami. Nowy terminal naftowy będzie wyposażony w urządzenia do obsługi kilku rodzajów produktów: wielu gatunków ropy naftowej, oleju napędowego, benzyn, benzyn lotniczych i produktów chemicznych. Umowa przewiduje m.in. zwiększenie konkurencyjności flagowej inwestycji PERN – prawami Wolnego Obszaru Celnego. Umowa opiewa na 30 lat. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku i pochłonie ponad 820 mln zł.
PERN „Przyjaźń” S.A. to płocka spółka, w której sto procent udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg „Przyjaźń”, biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski, łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski, w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku, umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.
ZMPG S.A. jest spółką, w której Skarb Państwa zachował prawie 90 procent udziałów, umieszczając ją jednocześnie na liście firm o istotnym znaczeniu dla porządku i bezpieczeństwa publicznego. Terminale Portu Zewnętrznego w Gdańsku są dostępne dla wszystkich statków przez cały rok i przyjmować mogą przy swoich nabrzeżach największe jednostki oceaniczne, zdolne pokonać Cieśniny Duńskie.