Parkuj na mobilnym parkingu i jedź, ale tylko komunikacją miejską. Stacji roweru miejskiego tam nie będzie

REKLAMA

W środę rano otwarto nowy parking typu „parkuj i jedź” przy Cmentarzu Komunalnym w Płocku. Jest to jak na razie jedyny tego typu i jeden z największych parkingów w mieście. Znajdują się na nim 223 miejsca dla samochodów i stojaki, mieszczące 100 rowerów. Nie znajdzie się natomiast stacja roweru miejskiego, gdyż, jak to ujął prezydent Płocka: „Zmarli to tak raczej niekoniecznie…”.

8 sierpnia otwarto parking przy ulicy Bielskiej, obok Cmentarza Komunalnego. Kosztująca 3 miliony złotych inwestycja zwiększy o 223 miejsca zasobność płockich parkingów, co może okazać się szczególnie przydatne, gdy nadejdzie 1 listopada. W planach jest też budowa dodatkowego wejścia na cmentarz od strony parkingu.

30 miejsc przeznaczono dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, na parkingu ustawiono 5 stojaków na rowery, każdy mieszczący aż 20 jednośladów.

PowiązaneTematy

Na otwarcie parkingu prezydent Andrzej Nowakowski przyjechał nowym rowerem miejskim. Jednak wątpliwe jest, by ten sam luksus mieli mieszkańcy miasta, bowiem koło cmentarza nie ma stacji dokowania dla rowerów ani nie przewiduje się, aby powstała.

– Ja zakładam, że w tym momencie można przyjechać zawsze, nawet rowerem miejskim, więc nie musi być tutaj stacji. Nie wszędzie postawimy stacje roweru miejskiego, tym bardziej, że trzeba powiedzieć, iż raczej zmarli to tak raczej niekoniecznie… – stwierdził prezydent Andrzej Nowakowski. – Nie są aktywni – ze śmiechem wtrącił ktoś z dziennikarzy.

Prezydent powiedział również, że zawsze trzeba ponieść koszty dojazdu, bez względu na to, czy jedzie się samochodem, autobusem czy rowerem miejskim. Mieszkańcy, jeśli zechcą skorzystać z roweru miejskiego, by dojechać na miejski cmentarz, będą musieli więc zostawić rower, za którego wypożyczenie opłata będzie rosła w trakcie, gdy oni będą odwiedzać swoich bliskich zmarłych.

– Pamiętajmy, że cmentarz to miejsce specyficzne, gdzie nie toczy się, brzydko powiem, życie non stop. O ile w ogóle. Zdajemy sobie sprawę, że ten parking będzie obłożony przede wszystkim podczas świąt – dodał Andrzej Nowakowski.

Nas jednak zdziwiła odpowiedź prezydenta. Jak podkreślono w nazwie inwestycji, parking ma pełnić funkcję „parkuj i jedź”, zgodnie z którą osoby dojeżdżające samochodami spoza miasta miałyby tam zostawiać swoje samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej. Z tego punktu widzenia umiejscowienie tam stacji roweru miejskiego nie tylko jest korzystne, ale wręcz wskazane, jeśli mamy osiągnąć efekt zmniejszenia ruchu na drogach.

Nie można też zapomnieć, że w pobliżu Cmentarza Komunalnego znajduje się lotnisko. Dzięki stacji roweru miejskiego, część z tysięcy osób odwiedzających imprezy lotnicze mogłaby zdecydować się na dojazd rowerem, a nie samochodem.

Plany rozwoju mobilności miejskiej w Płocku

Parking powstał w ramach programu „Rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie obszaru Funkcjonalnego Miasta Płocka”, który jest realizowany do końca tego roku. W ramach wspomnianego projektu, Komunikacja Miejska ma wzbogacić się o 25 niskopodłogowych autobusów hybrydowych, już wymieniono 40 wiat przystankowych, powstają również drogi rowerowe na ulicach Mickiewicza i Tysiąclecia.

Prezydent zapowiedział, że niedługo ma zostać podpisana umowa na drugi etap „mobilności miejskiej”, gdyż został już zakończony konkurs i już jest to kwestia powrotu marszałka województwa Adama Struzika z urlopu. W ramach wspomnianego projektu, ma powstać nowy parking i wiadukt przy ZOO.

Planowana jest również przebudowa al. Kilińskiego oraz ścieżka rowerowa, łącząca magistralę rowerową na ulicy Jachowicza z Mostówką. Mają być również zakupione kolejne autobusy dla Komunikacji Miejskiej, tym razem będzie ich 8.

A co z zapowiadanymi parkingami wielopoziomowymi? Nie będą realizowane?

– Żeby wrócić do takiego pomysłu, trzeba wskazać miejsce, w którym mógłby taki parking powstać. Najczęściej mówiło się o centrum, ale działki, które wskazywano są zbyt małe, w tym np. przy ul. Kościuszki. Natomiast przed nami z całą pewnością dyskusja i być może decyzja w sprawie budowy parkingu buforowego przy Al. Jachowicza. Jeśli powstanie tam sala koncertowa, bo takie są przecież plany, to parking należałoby schować pod ziemię i tam zbudować parking podziemny, nie wiem czy wielopoziomowy, czy jednopoziomowy, by wykorzystać to miejsce dla mieszkańców Płocka – stwierdził prezydent.