Nie jest to żadne zaskoczenie – koncern już latem zapowiadał sprzedaż spółek zależnych, które nie są związane z głównym nurtem działalności. Dzisiaj Orlen poinformował o zawarciu transakcji z Trans Polonią, która kupiła ORLEN Transport, oraz z PKP CARGO – nowym właścicielem ORLEN KolTrans i zorganizowanej części przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia.
Grupa Kapitałowa Trans Polonia działa w obszarze transportu i logistyki płynnych surowców chemicznych. Spółka zakupiła 100% akcji ORLEN Transport, której wartość wyceniono na ok. 85 mln zł.
– Sprzedaż aktywów transportu samochodowego jest zgodna ze strategią PKN ORLEN, która zakłada koncentrowanie się na kluczowych z punktu widzenia Koncernu obszarach działalności: rozwoju segmentu Downstream, Detalu oraz Poszukiwań i Wydobycia. Spółka ORLEN Transport wejdzie z kolei do grupy, która świadczy specjalistyczne usługi w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy – informuje biuro prasowe koncernu.
W uzasadnieniu Orlenu możemy również przeczytać, że transport samochodowy jest usługą powszechną na rynku usług płatnych, w związku z czym nie ma potrzeby utrzymywania własnej floty.
– Z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie stanowi ona strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości, ani nie daje unikalnych przewag konkurencyjnych – powiedział Marek Podstawa, Członek Zarządu ds. Sprzedaży PKN ORLEN.
Warto przy tym zaznaczyć, że transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obydwie strony umowy porozumiały się także w kwestii gwarancji pracowniczych, które „mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia”.
ORLEN Transport jest dostawcą usług transportu drogowego paliw, w tym: benzyny, oleju napędowego, JET oraz LPG. Prowadzi operacje na terenie Polski, posiadając 23 lokalizacje rozmieszczone w całym kraju. Paliwa transportowane są za pomocą nowoczesnej floty 223 zestawów przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia 582 osoby, w tym 485 kierowców. Przychody Orlen Transport w 2014 roku wyniosły 125,4 mln zł, EBITDA 20,0 mln zł, a zysk netto 13,6 mln zł.
Do transakcji doszło także w zakresie sprzedaży kolejnej spółki, którą zakupił PKP CARGO – największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 56% w ujęciu pracy przewozowej (I półrocze 2015). Transakcja, której wartość wyceniono na ponad 250 mln zł, obejmie udziały ORLEN KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Zawarte zostaną też długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy ORLEN przez PKP CARGO.
I w tym przypadku transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga m.in. zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kontrahenci ustalili również zakres gwarancji dla pracowników ORLEN KolTrans oraz pionu kolejowego Euronaft Trzebinia.
Spółka ORLEN KolTrans i Euronaft Trzebinia działają na rynku przewozów paliw i chemikaliów. Przewożą ponad 40 proc. produktów wytwarzanych przez PKN ORLEN, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. ORLEN KolTrans i Euronaft utrzymują stabilny, w sumie około 2,5-procentowy udział w polskim rynku, liczony pracą przewozową.
coraz mniej firm jest lokalna. Zostaną kominy. Teraz np. chiński przewoźnik może brac udział w przetargu i dać stawkę 1$ za h dla kierowcy. To już nie sprawa płockiej firmy… Oni są spoko.