Zgodnie z zapowiedzią, w środę PKN ORLEN podpisał z Gminą Miasto Płock list intencyjny, dotyczący współpracy przy stworzeniu infrastruktury transportu publicznego opartego o napędy wodorowe. W skrócie – koncern ma zapewnić stworzenie stacji tankowania wodoru, a miasto postara się o autobusy napędzane tym paliwem przyszłości.
Wodór jest nazywany paliwem przyszłości, nic więc dziwnego, że koncern paliwowy właśnie w jego stronę kieruje swoją uwagę. Zgodnie ze strategią, PKN ORLEN przewiduje prace nad rozwojem paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie.
Podczas sympozjum CHEMIA 2020 (to właśnie pierwszego dnia sympozjum został podpisany list intencyjny) można było dowiedzieć się m.in., że obecnie Grupa ORLEN wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych. Koncern rozpoczął również realizację instalacji doczyszczania wodoru, która od 2021 roku pozwoli na wprowadzenie tego paliwa na rynek. Rozwijana w płockiej firmie jest także technologia magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego.
List intencyjny, który podpisali 29 stycznia Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych oraz Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, ma na celu współpracę i wymianę doświadczeń pomiędzy koncernem a miastem. Efektem tego ma być wdrożenie efektywnej infrastruktury tankowania wodoru, odpowiadającej potrzebom komunikacji miejskiej i pojazdów realizujących usługi publiczne.
W ubiegłym roku podobne listy intencyjne ORLEN podpisał z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz, a w najbliższym czasie zamierza porozumieć się z kolejnymi samorządami.
Na razie wodór jest paliwem przyszłości, jednak zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, samorządy będą musiały konsekwentnie zwiększać udział pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. Specjaliści przewidują, że paliwa wodorowe, po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych, będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim.
Więcej na temat podpisanego listu intencyjnego oraz tego, co oznacza to dla Płocka – wkrótce.
W 2021 r. w biorafinerii w Trzebini uruchomimy instalację doczyszczania wodoru, która pozwoli nam na wprowadzenie tego paliwa na rynek. Dziś podpisaliśmy porozumienie z miastem Płock, którego efektem ma być stworzenie infrastruktury wodorowej dla transportu publicznego pic.twitter.com/rd5e5KCbxO
— ORLEN (@PKN_ORLEN) January 29, 2020