REKLAMA

REKLAMA

ORLEN bez tajemnic: Czym różnią się paliwa zimowe od letnich?

REKLAMA

Być może nie wszyscy kierowcy wiedzą, że tankując na stacji paliw latem i zimą, do baku wlewają różne paliwa. W zależności od pory roku bowiem, benzyny i olej napędowy muszą mieć inne właściwości. Rozmawiamy o tym z Piotrem Przybylińskim, kierownikiem Zespołu Harmonogramowania Produkcji PKN ORLEN.

Dlaczego w Polsce mamy różne odmiany paliwa: zimową, przejściową i letnią?

Przeczytajrównież

– W Polsce produkujemy paliwa o różnej jakości, ze względu na konieczność jej dostosowania do panujących warunków atmosferycznych i zmieniających się pór roku. W PKN ORLEN produkujemy paliwa w jakości: letniej, przejściowej i zimowej. Wymagania stawiane paliwom dla poszczególnych okresów w trakcie roku kalendarzowego są określone polską normą oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych paliw ciekłych. W normach podane są również okresy, w których paliwo o danej jakości musi być dostępne na stacji paliw. Ze względu na skomplikowany i długi łańcuch produkcyjno-logistyczny, czyli wyprodukowanie paliw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku , poprzez transport do baz magazynowych, aż po i dostarczenie paliwa na stację paliw, produkcję paliw w danej jakości musimy rozpocząć odpowiednio wcześniej, tak, aby zapewnić klientom stacji paliwo o wymaganej jakości w odpowiednim terminie. Bardzo ważna i konieczna jest wówczas współpraca pomiędzy różnymi obszarami naszej firmy, tj. obszaru produkcji, logistyki i sprzedaży, która pozwala na realizację wymagań wskazanych w normie.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.
Fot. Wiktor Pleczyński

Co takiego specjalnego zawiera paliwo w wersji zimowej? Czym różni się od paliwa letniego?

– Podstawowe różnice w jakości produkowanych paliw w różnych okresach roku kalendarzowego, to jest to prężność par w przypadku benzyn, która w okresie zimowym i przejściowym jest wyższa, niż w okresie letnim. Jeśli chodzi o olej napędowy, to podstawowa różnica występuje we własnościach niskotemperaturowych, a mianowicie w temperaturze mętnienia oleju napędowego i temperaturze zablokowania zimnego filtra. Wspomniane parametry wpływają głównie na proces uruchomienia silnika, a także jego prawidłową pracę podczas jazdy. Odpowiednią prężność par benzyn gotowych zapewniamy poprzez dobór odpowiedniej struktury komponentów, z których wyprodukowana jest finalna benzyna. Dla oleju napędowego w okresach przejściowym i zimowym natomiast, zapewniamy bardzo dobre własności niskotemperaturowe, wprowadzając szereg zmian w procesach technologicznych, oraz stosujemy dodatek w postaci depresatora, który poprawia, czyli obniża temperaturę blokady zimnego filtra.

Wspomniał Pan o blokadzie zimnego filtra. Co to jest?

– Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) jest to temperatura, przy której następuje wydzielenie takiej ilości parafin z oleju napędowego, która powoduje zablokowanie („zatkanie się”) filtra paliwowego, w wyniku czego paliwo nie może być pompowane do silnika. Stąd w okresach zimowych polska norma stawia wymagania tej temperatury na poziomie nie wyższym, niż -20C PKN ORLEN, kierując się takimi wartościami jak odpowiedzialność czy niezawodność, a także mając na uwadze zadowolenie swoich klientów, w okresie zimowym produkuje ON z temperaturą blokady zimnego filtra na poziomie około -30C, czyli o 10 stopni lepiej, niż wymagania stawiane w polskiej normie. Warto przy tej okazji dodać, że w przypadku prognoz bardzo niskich temperatur otoczenia, PKN ORLEN może wyprodukować paliwa, które będziemy mogli używać w naszych autach nawet przy spadkach temperatur poniżej -30C. Inaczej mówiąc, zasada jest prosta: zawsze tankujmy nasze auta na sprawdzonych i wiarygodnych stacjach, gwarantujących paliwa najwyższej jakości.




Fot. Wiktor Pleczyński

Skąd będziemy wiedzieć, że stacja oferuje zimową odmianę paliwa?

– Jak wcześniej wspomniałem, wymagania odnośnie dostępności paliw na stacjach o odpowiedniej jakości wskazuje polska norma i rozporządzenie Ministra Gospodarki. PKN ORLEN jest więc zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej jakości paliw na swoich stacjach w poszczególnych okresach roku. Paliwo w jakości zimowej musi być dostępne od 16 listopada na stacjach paliw ORLENU, podobnie jak na innych stacjach funkcjonujących w Polsce, ponieważ przepisy dotyczą wszystkich producentów paliw. Klienci tankujący na stacjach ORLENU mogą być pewni, że od 16 listopada tankują paliwa zimowe – potwierdzają to wyniki przeprowadzanych kontroli. Warto pamiętać, że każdy klient stacji paliw ma prawo do otrzymania do wglądu świadectwa jakości, potwierdzającego jakość tankowanego paliwa w danej placówce.

Czy to prawda, że częściej zimą trudniej uruchomić auto na diesla, niż na benzynę?

– Tankując paliwa o odpowiedniej jakości, nie powinniśmy mieć problemu z uruchomieniem samochodu, bez względu na to, czy jest on z silnikiem benzynowym, czy silnikiem diesla. Nie jest istotne na jakim rodzaju paliwa pracuje nasz silnik. Najistotniejsza i najważniejsza jest jakość stosowanego w naszych samochodach paliwa, a taką zapewnia PKN ORLEN , kierując się wartościami o jakich wcześniej mówiłem, czyli odpowiedzialnością i niezawodnością.

artykuł promowany

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny
REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU