21 czerwca w płockiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 23 odbyła się pierwsza lekcja pokazowa, z wykorzystaniem innowacyjnej technologii podręczników multimedialnych na tabletach. Od września uczniowie zastąpią tradycyjne książki i ćwiczenia urządzeniem, jakim jest tablet. Na bazie materiałów w nim zawartych, będą przeprowadzane zajęcia lekcyjne.
Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne. Uczniowie z powodzeniem korzystają z tabletów, które otrzymali w ramach akcji ” Lekki plecak”. Dzięki takiemu rozwiązaniu, szkolne plecaki stały się lżejsze o jakieś 5 kg. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego, waga plecaka u dziecka nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała ucznia. Niestety, dobrze wiemy jak wyglądało to do tej pory. Uczniowie męczyli się, dźwigając tak ciężki zestaw materiałów, często też cierpiało na tym ich zdrowie. Od września ta sytuacja ulegnie, przynajmniej w niektórych szkołach, znaczącej zmianie.
Inicjatywa „Lekki plecak” polega głównie na zastąpieniu drukowanych podręczników do języka polskiego, matematyki, przyrody oraz historii dla klas IV, podręcznikami udostępnionymi uczniom na tabletach w pracowniach klasowych. Do tej pory szkoła otrzymała 180 sztuk tych urządzeń.
– Ich zakup ułatwi uczniom dostęp do wiedzy i pozwoli na „odchudzenie” plecaków. Mam nadzieję, że w kolejnych latach programem będzie objętych coraz więcej uczniów, bo dźwiganie ciężkich plecaków niekorzystnie wpływa na zdrowie dzieci i młodzieży – podkreślał prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
Niewykluczone, że z biegiem czasu uczniowie klas V i VI otrzymają dostęp do e-podręcznika. Wszystko zależy od tego, jak wypadnie on w przyszłym roku szkolnym. Póki co, zarówno rodzice, jak i dzieci, są bardzo zadowoleni. Dla najmłodszych to wielka ulga, a dla rodziców „cięcie kosztów” związanych z zakupem stosu podręczników.
Pilotaż akcji, związany z wykorzystaniem tabletów i realizowany przez Gminę-Miasto Płock rozpoczął się w kwietniu 2016 roku. Dotychczas trwały prace przygotowawcze, aż w końcu sukces został osiągnięty. Miejmy nadzieję, że ta innowacyjna metoda nauki w płockiej szkole zda egzamin i faktycznie poprawi zdrowie oraz naukę samych uczniów. Od września będzie okazja, aby się o tym przekonać!