Idąc do urzędów, nastawiamy się na długie kolejki, liczymy godziny spędzone w poczekalniach, mozolne wypełnianie druczków i wniosków. A gdyby tak zasiąść wygodnie na kanapie, przed telewizorem i zrobić to wszystko w domu?
W niektórych miastach w Polsce możemy już załatwić większość urzędowych spraw poprzez internet. Od spraw meldunkowych, opłat skarbowych, zezwoleń budowlanych, procedur związanych z uzyskiwaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów, rejestracji pojazdów czy opłat odpisu aktów urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
Pierwszym miastem, które udostępniło płatność on-line był Sopot, zaraz w ślad za nim poszedł Gdańsk. Tu faktycznie można mówić o e-Państwie. Niemalże wszystkie sprawy możemy załatwić bez wychodzenia z domu.
Przy wybranej sprawie pojawia się katalog z możliwymi usługami związanymi z daną sprawą oraz kwota do zapłaty. Po kliknięciu w daną usługę, rozwija się formularz, który trzeba uzupełnić o swoje dane, mamy też możliwość wyboru banku, z którego chcemy dokonać przelewu. Do wyboru mamy praktycznie wszystkie opcje do płatności online, począwszy od Blika, systemy transakcyjne banków po płatność kartą debetową/kredytową. Nie trzeba składać elektronicznych podpisów. Wszystko odbywa się jak w sklepach internetowych.
Po dokonaniu płatności, na podany przez nas e-mail przychodzi potwierdzenie, z którym możemy się udać już do jednego, konkretnego okienka w celu załatwienia wybranej sprawy, omijając wiele kolejek i nie tracąc czasu.
Płock na takie rozwiązania jeszcze musi poczekać, choć posiadając konto na platformie ePuap, można już sporo wniosków złożyć drogą elektroniczną, a do urzędu przyjść z potwierdzeniem przelewu. Przypominamy też, że już od 1 kwietnia będziemy mogli sprawdzić przez internet swoje punkty karne oraz wymienić dowód osobisty.