REKLAMA

REKLAMA

Jakie przedszkole dla dziecka z niepełnosprawnością? Nie musi być prywatne

REKLAMA

Przeczytajrównież

Dla rodziców wybór odpowiedniej placówki przedszkolnej jest ważną decyzją. Dla tych, których pociechy mają dysfunkcje, to sprawa przyszłości ich dzieci. Maluchy z niepełnosprawnością wymagają większej uwagi i odpowiedniego doboru rehabilitacji, ale warto wiedzieć, iż te wymagania spełniają nie tylko placówki prywatne.

Miejskie Przedszkole Nr 33 jest największym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi w Płocku. Liczy ogółem 14 oddziałów, w tym 9 integracyjnych oraz 5 specjalnych. Do grup specjalnych uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 8 lat, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Są one przeznaczone głównie dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową i głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Jak podkreślają pracownicy placówki, wszyscy w przedszkolu są niezmiernie oddani swoim podopiecznym, a wysoki standard przedszkola wypracowała dawna dyrektor, Anna Żaglewska.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

– Dzisiaj, 21 lutego przypada czwarta rocznica śmierci Anny Żaglewskiej, wieloletniego nauczyciela i wspaniałego, zaangażowanego w sprawy dzieci dyrektora Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. J. Vanier w Płocku – mówi obecna dyrektor, Iwona Kukla-Kuklewicz. – Pani Anna zawsze była osobą cenioną przez pracowników i rodziców. Z szacunkiem, troską i rozwagą podchodziła do potrzeb dzieci, dbając o wysoki poziom edukacji, bezpieczeństwo i dobrą opiekę w przedszkolu. Przez wiele lat efektywnie i rzetelnie zarządzała placówką, która była dla niej drugim domem – podkreśla.

Jak dodaje Małgorzata Marońska, śp. Anna Żaglewska z ogromnym zaangażowaniem i oddaniem wykonywała wszystkie zadania.

– Chętnie dzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jako dyrektor była osobą wymagającą wobec swoich pracowników, z drugiej strony zawsze można było liczyć na jej dobre słowo i pomocną dłoń. Była prekursorką i założycielką oddziałów specjalnych dla dzieci niepełnosprawnych w naszym mieście. Mimo tego, że nie ma Jej już wśród płockiej społeczności, inicjatywa, którą zapoczątkowała istnieje do dnia dzisiejszego – zaznacza.

Oddziały integracyjne, funkcjonujące w MP33, mają na celu przede wszystkim rozwój sfery poznawczej, stymulowanie dziecka do nawiązywania kontaktów społecznych, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (mowa ciała, naśladownictwo, wrażenia zmysłowe, komunikaty werbalne i pozawerbalne w tym także alternatywne metody komunikacji), trening umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych, trening wyrażania potrzeb i emocji.

– Grupa może liczyć do 4-5 dzieci, jest ona prowadzona przez nauczyciela – pedagoga specjalnego, posiadającego odpowiednie kwalifikacje w zależności od potrzeb dzieci – tłumaczy Maria Natkowska. – Dodatkowo, podopieczni objęci są specjalistyczną pomocą w zakresie: terapii neurologopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, rehabilitacji ruchowej czy integracji sensorycznej, a także jeśli zachodzi taka potrzeba terapią ręki i gimnastyką korekcyjną – zapewnia.




W przedszkolu każde dziecko ma stworzony Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, który dostosowany jest do jego potrzeb i możliwości. Program (IPET) zostaje opracowany na cały okres pobytu dziecka w przedszkolu, ale w miarę potrzeb może być modyfikowany przez zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Co najmniej dwa razy w roku zbiera się zespół opracowujący na podstawie diagnozy i obserwacji Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Dziecka.

– Regularnie organizowane są również spotkania specjalistów z rodzicami, w celu omówienia postępów podopiecznego oraz ustalenia priorytetów terapii w kolejnych miesiącach pracy. Rodzic zawsze może liczyć na indywidualne konsultacje, instruktaże i rozmowy z osobami pracującymi z jego dzieckiem – wymienia dyrektor Iwona Kukla-Kuklewicz.

Maluchy mają zajęcia codziennie w godz. 7-16. Podczas pobytu na sali, dzieci objętą są całościową i komplementarną terapią, dostosowaną do ich możliwości i potrzeb. Jak tłumaczą nasze rozmówczynie, do pracy z nimi włączane są metody stymulujące i edukacyjne, tak by całościowo rozwiązywać ich problemy.

Podopieczni z niepełnosprawnościami regularnie uczestniczą w zajęciach integracyjnych z dziećmi zdrowymi, podczas których biorą udział w zabawach tematycznych, dowolnych, ruchowych oraz dodatkowych, takich jak język angielski, rytmika czy taniec towarzyski. Dzieci uczą się nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, przestrzegania norm i zasad, komunikowania się z otoczeniem.

W ten sposób są stopniowo wdrażane do funkcjonowania w grupie integracyjnej. Jeśli zachodzi taka potrzeba, po konsultacjach ze specjalistami dziecko może w podczas trwania roku zostać przeniesione do grupy integracyjnej. W miarę możliwości, maluchy uczestniczą we wszystkich wydarzeniach czy uroczystościach zaplanowanych w kalendarzu imprez przedszkola, biorą udział w wycieczkach, spacerach, konkursach.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU