Wśród punktów obrad czerwcowej sesji Rady Miasta Płocka, znalazło się m.in. omówienie planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie oraz perspektyw rozwoju linii kolejowej, łączącej Płock z lotniskiem.
XLIX Sesja Rady Miasta Płocka rozpoczęła się od wręczenia dyplomu i medalu Honorowego Obywatela Miasta Płocka panu Konradowi Jaskóle, byłemu prezesowi PKN Orlen, a także medalu Laude Probus Jackowi Kruszewskiemu i Tomaszowi Marcowi.
Następnie odbyła się dyskusja na temat planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Przed sesją nawiązała do tego podczas konferencji radna Wioletta Kulpa oraz przedstawiciel CPK, Marcel Klinowski, członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którzy przedstawili korzyści komunikacyjne, jakie dla Płocka będzie miała ta inwestycja.
– Płock jest jednym z niewielu miast, które z ogromną nadzieją patrzą na budowę tej inwestycji – zaznaczył Artur Jaroszewski, przewodniczący Rady Miasta Płocka. Podkreślił, że dla naszego miasta jest to istotne szczególnie ze względu na połączenia kolejowe, które mają być rozbudowane. – Mamy jednak niemałe obawy, że obietnice nie zostaną spełnione, czego mieliśmy liczne dowody na przestrzeni lat – stwierdził Artur Jaroszewski.
Przedstawiciel CPK, Marcel Klinowski omówił główne założenia inwestycji, podkreślając, że przyspieszy ona ruch kolejowy w Polsce. Tłumaczył, że już niedługo będzie wiadomo, które inwestycje będą realizowane w związku z budową CPK.
– Cel jaki jest stawiany przed nami, a dotyczący regionu płockiego, to jest włączenie miasta w krajowy system kolejowy, z połączeniami, co może być zaskoczeniem, w relacji Warszawa-CPK-Płock-Bydgoszcz-Toruń – Gdańsk – wyjaśniał. Przekonywał, że dla Płocka oznacza to bardzo duże zmiany w zakresie czasowym połączeń. – Obecny czas jest nie do zaakceptowania – podkreślał.
Według planów, po pierwszym etapie inwestycji, do 2027 roku, czas przejazdu z Płocka ma wynieść:
- do CPK 25 minut,
- do Warszawy – 42 minuty,
- do Łodzi – 52 minuty,
- do Torunia – 45 minut,
- do Bydgoszczy – 1 godz. 15 min.,
- do Gdańska – 2 godz. 15 min.,
- do Krakowa – 1 godz. 55 min.,
- do Katowic – 1 godz. 55 min.
Po wykonaniu drugiego etapu, do 2035 roku, czas na dłuższych trasach ma się jeszcze skrócić o kilka-kilkanaście minut.
Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace przygotowawcze do budowy linii kolejowych, aby w momencie otworzenia portu lotniczego połączenia kolejowe już funkcjonowały. Spółka celowa dla tej inwestycji ma powstać do końca lipca br.
Radna Wioletta Kulpa powiedziała, że jest bardzo zainteresowana tym rozwiązaniem i będzie wspierać tę inwestycję. Podkreśliła, że zależy jej na bezpieczeństwie mieszkańców Płocka, dlatego będzie zabiegać o to, aby transport materiałów niebezpiecznych odbywał się poza centrum miasta.
Baju Baju …
Nareszcie Płock stanie się godnym, rozwiniętym komunikacyjnie miastem :) Brawo! Czekaliśmy na to bardzo długo i oby się udało!
Ludzie kto będzie jeździł tą koleją? Mydlenie oczu że niby korzyści bo droga szybkiego ruchu znowu omija płock to żeby były korzyści rozbudujemy kolej a za jakiś czas zlikwidujemy bo się nie opłaca . Takie to właśnie płock ma korzyści z drogami, mostami, paliwem, i zdrowiem dzięki orlenowi.
Bardzo dużo ludzi czeka na zrobienie porządnego połączenia kolejowego Płock-Warszawa. Od lat bardzo pożądana zmiana.
Dobrze że się będą starać żeby wykluczyć transporty substancji niebezpiecznych z centrum. A i nareszcie będą pociągi do innych miast a nie tylko jeden rano
Chodzi ci o pociąg Mazovia?
Tak