Na nic zaklęcia miłośników ciepła i letnich, długich dni. Nieubłaganie zbliża się zima, a kierowców na drogach czekają niespodzianki, w postaci rozchlapanego śniegu, zamarzniętej mżawki czy mrozu, uniemożliwiającego uruchomienie silnika. Jak przygotować swoje auto do tej trudnej pory roku?
Rozmawiamy o tym z Arkadiuszem Pietruszewskim, właścicielem płockiej firmy „Autko”, w której zaopatrzyć możemy się w różnego rodzaju części do samochodów. Pan Arek zwraca uwagę na kilka aspektów, o których nie każdy wie.
SPRYSKIWACZE
Wiadomo, że zimowy płyn do spryskiwaczy różni się od letniego – zawiera związki, które nie pozwalają na jego zamarzanie. – Klienci, którzy kupują płyn do spryskiwaczy, często kierują się jego zapachem. Jednak ze względu na ustawę z 2013 roku, ograniczającą możliwość stosowania w płynie do spryskiwaczy metanolu do 3%, ciężko będzie kupić płyn, który nie czuć alkoholem – tłumaczy Arkadiusz Pietruszewski. – Dotychczas używany był bezwonny metanol, trzykrotnie tańszy od obecnie stosowanych składników, jednak opary jego są bardzo szkodliwe dla człowieka – dodaje, podkreślając, że przy okazji rozpoczynającego się sezonu zimowego nie wolno zapominać o zmianie płynu na zimowy. – Pozwoli to ochronić system spryskiwaczy w samochodzie – wyjaśnia.
AKUMULATOR
Akumulator zimą to podstawa. Pewnie często widzieliście samochody, które mroźną porą mają problemy z odpaleniem. Czy więc akumulator w samochodzie należy doładowywać przez sezonem zimowym?
– W samochodzie ze sprawną instalacją doładowywanie zapewne nie jest potrzebne, warto jednak przy okazji wizyty w warsztacie samochodowym poprosić o kontrolę poziomu ładowania – radzi nasz rozmówca. – W większości samochodów wartość ta powinna wahać się od 13,8 V do 14,5 V. Użytkowanie samochodu z niesprawnym poziomem ładowania może doprowadzić nie tylko do problemów z rozruchem, ale również może poważnie uszkodzić nawet nowy akumulator – ostrzega pan Arek. Bezpłatnie badanie stanu akumulatora oraz poziomu ładowania możecie wykonać np. w firmie „Autko”.
Nasz rozmówca zwraca uwagę jeszcze na jedną rzecz, o której trzeba pamiętać przy zakupie nowego akumulatora. – Sprzedawca w tej sytuacji będzie żądał od nas zwrotu zużytego akumulatora, a w przypadku jego braku, zostanie naliczona kaucja zwrotna w wysokości 30 zł – przypomina pan Arek.
WYCIERACZKI, PŁYNY, OPONY, USZCZELKI…
Przy intensywnych opadach śniegu czy deszczu ze śniegiem, sprawne wycieraczki to kwestia bezpieczeństwa. – Jeżeli planujemy wymianę wycieraczek, warto zwrócić uwagę na coraz bardziej popularne wycieraczki hybrydowe – doradza Arkadiusz Pietruszewski. – Producenci tego typu wycieraczek postanowili połączyć niezawodność standardowych wycieraczek szkieletowych z wycieraczkami płaskimi – wyjaśnia.
Trzeba też zwrócić uwagę na wymianę płynu w układzie chłodzenia. – Ważne, by płyn posiadał odpowiednią temperaturę krzepnięcia, jednak wartość ta to nie wszystko – zauważa pan Arek. – Płyny bowiem zawierają jeszcze m.in. dodatki przeciwwapienne oraz przeciwkorozyjne. Płyn z upływem czasu traci swoje wartości i może mieć wpływ na szybsze zużycie elementów układu chłodzenia. Średnio producenci zalecają wymianę płynu w układzie chłodzenia po około 100.000 km – dodaje.
[button link=”https://petronews.pl/rentgen-autko-jak-u-nas-czegos-nie-ma-to-nie-kupi-sie-tego-nigdzie/” target=”new” color=”#f50a0a”]Zobacz również: Rentgen – Autko[/button]
Co jeszcze jest ważne? – Przygotowując samochód do okresu zimowego, poza oczywistą już zmianą opon na zimowe, warto kupić silikon do ochrony uszczelek, odmrażacz do szyb samochodowych i porządną skrobaczkę – radzi nasz rozmówca. – W okresie zimowym często podróżujemy po zmierzchu, możemy więc pokusić się o zakup żarówek, które dają więcej światła, nawet ponad 100%. Oferta producentów jest bardzo szeroka, należy jednak zwrócić uwagę na to, czy żarówki posiadają homologację – zauważa.
Szczególnie istotną radą dla właścicieli diesla będzie wymiana filtru paliwa. – Zwłaszcza w silnikach diesla trzeba o tym pamiętać, ponieważ w filtrze paliwa lubi zgromadzić się woda, a to może być przyczyną utrudnionego rozruchu silnika – podsumowuje Arkadiusz Pietruszewski.
Bezpieczeństwo na drodze jest bezcenne, tym bardziej warto skorzystać z zaprezentowanych porad. A jeśli macie jakieś pytania, dotyczące konkretnych części, które powinny być wymienione lub sprawdzone przed zimą, możecie na przykład sprawdzić je na STRONIE firmy.