Od tygodnia obowiązuje w Polsce przepis, nakazujący stosowanie „jazdy na suwak”. Wbrew powszechnej opinii, nie stosuje się go w każdym przypadku, gdy na drodze zmniejsza się ilość pasów jezdni, lecz w określonych warunkach. Jak stosować ten przepis w Płocku? Opracował to portal Płockie Prawko.
Dzięki życzliwości autora strony PlockiePrawko.pl, możemy pokazać Wam, w jaki sposób stosować się do obowiązku jazdy na suwak na poszczególnych ulicach Płocka. Cały poniższy materiał stanowi opracowanie autora strony PlockiePrawko.pl i został umieszczony w artykule za jego zgodą.
Od 6 grudnia 2019 w ustawie prawo o ruchu drogowym pojawiły się nowe przepisy, dotyczące „jazdy na suwak” oraz „korytarza życia”. Jak te nowe zapisy wpłyną na ruch na płockich ulicach? Kwestie zmiany pasa ruchu oraz nowo wprowadzone reguły dotyczące jazdy na tzw. „suwak” reguluje artykuł 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Do tych zawiłych zapisów Ministerstwo Infrastruktury, autor zmian, przygotowało rysunek który… jest delikatnie niespójny z powyższymi zapisami. Rysunek podzielono na dwie części. Zwężenie jednostronne (lewa połowa grafiki – obrazująca ustęp 4a artykułu 22) oraz zwężenie dwustronne (prawa połowa grafiki – obrazująca ustęp 4b).
Na czym polega nieścisłość? Na rysunku w lewej połowie grafiki mamy 4 auta. Przepis mów iż pojazd którego pas ruchu ma kontynuacje ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni. Czyli kierujący pojazdem 2, bezpośrednio przed zwężeniem, robi miejsce i przepuszcza pojazd 1. I tu wątpliwości nie ma. W przypadku pojazdów 3 i 4 trudno mówić o takim obowiązku (choć takowy jest przedstawiony na rysunku) z uwagi na fakt iż pojazdy te są w pewnej odległości od zwężenia w więc z pewnością nie bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu.
Dodatkowo, w zapisach pojawia się wysoce nieprecyzyjne określenie W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni. Czy jeśli poruszam się drogą o dopuszczalnej prędkości 50 km/h, znaczne zmniejszenie dopuszczalnej prędkości występuje gdy natężenie ruchu zmusza mnie do jazdy z prędkością 35km/h? Czy może, na przykład 10km/h?
Warto również podkreślić, że mimo przywilejów które otrzymali kierujący z pasów które się kończą, wciąż dotyczy ich obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy wykonywaniu manewru.
Godnym odnotowania jest fakt, że powyższe przepisy dotyczą jedynie manewru zmiany pasa ruchu i nie odnoszą się choćby do zakorkowanych skrzyżowań, na których spotykają się dwie ruchliwe drogi. Stosowanie suwaka w takich miejscach jest oczywiście dopuszczalne ale wynikać będzie z kultury kierujących, nie przepisu prawa.
Podsumowując, nowe prawo jest w pewnym stopniu niejasne i należy mieć nadzieję że w najbliższej przyszłości zostanie doprecyzowane. Na chwilę obecną, kierującym pozostaje zachować zdrowy rozsądek i kierować się dwiema naczelnymi zasadami::
-
brak korka = brak obowiązku jazdy na suwak
-
korek = konieczność jazdy na suwak, BEZPOŚREDNIO przed miejscem zwężenia.
Gdzie w Płocku istnieje ryzyko napotkania miejsc w których będzie trzeba stosować suwak?
1. Zwężenie na ulicy Wyszogrodzkiej, wyjazd w kierunku Słupna. (Okolice salonu VW)
Wbrew ogólnemu przekonaniu, w tym miejscu nie występuje zwężenie dwustronne (takie jak przedstawia prawa połowa grafiki zaprezentowanej przez Ministerstwo Infrastruktury) lecz dwa niezależne zwężenia – pierwsze po prawej stronie, a kolejne 50m dalej, po stronie lewej. W tych miejscach należy więc stosować regułę z ustępu 4a (lewa połowa grafiki), oddzielnie dla obu zwężeń.
Te zanikające pasy ruchu należy traktować całkowicie niezależnie i zastosować reguły z ustępu 4a (a więc lewa połowa grafiki). Jeśli więc powstał korek taki jak no naszej grafice, czerwony pojazd ma obowiązek umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdowi żółtemu. W podobny sposób muszą postępować kolejne „pary” pojazdów.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z większym korkiem, który sięga aż wyjazdu z salonu VW pojazd czerwony ponownie ma obowiązek umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdowi żółtemu. Równocześnie, na drugim zwężeniu pojazdy żółty i zielony postępują zgodnie z regułą przedstawioną wcześniej.
2. Okolice dworca PKP
Sposób organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu powoduje, że w dużym ruchu, wjeżdżającym z ulic Mickiewicza oraz Dworcowej należy umożliwić zmianę pasa ruchu (pasy te oznaczyliśmy na żółto). W tym miejscu, kierowcy regułę jazdy na suwak w korku, stosowali już od dawna, długo przed ogłoszeniem omawianych dziś przepisów.
3. Droga łącząca rondo Otolińska z rondem Osieckiego (DW 567)
W godzinach popołudniowych regularnie występują tu korki praktycznie z każdej strony. Do znacznego spowolnienia dochodzi na drodze prowadzącej w stronę Płońska, na odcinku pomiędzy dużym i mniejszym rondem (problematyczny pas zaznaczyliśmy na żółto). W takim wypadku konieczne będzie stosowanie reguł jazdy na suwak.
4. Ul. Wyszogrodzka, tuż przed rondem Wojska Polskiego, kierunek od centrum w stronę Podolszyc
Do dość niespodziewanej sytuacji może dojść w tym miejscu. Przez większość część dnia ruch jest tu dość płynny i z pewnością nie będzie okazji stosowania jazdy na suwak. Jeśli jednak, uformuje się korek kierujący poruszający się w ślimaczym tempie po Wyszogrodzkiej będą obowiązani umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdom poruszającym się kończącym się pasem ruchu, który stanowi wyjazd spod Leroy Merlin czy BP.
Na koniec warto podkreślić, że obowiązek umożliwienia zmiany pasa ruchu to jednak nie bezwzględne pierwszeństwo i korzystanie z takiego przywileju musi wiązać się ze zwiększeniem uwagi i nie może dziać się z „automatu”. Należy również pamiętać że reguły jazdy na suwak są ograniczone jedynie do sytuacji, w której dochodzi do zakorkowania drogi. Nigdy przywilej ten nie będzie przysługiwał „cwaniakowi”, który próbuje się wepchnąć w sytuacji gdy ruch jest płynny.
Zachęcamy do obserwowania profilu i strony Płockie Prawko. Znajdziecie tam wiele przydatnych informacji i konkretnych wskazówek, jak poruszać się po Płocku i jakich błędów uniknąć.
Jednocześnie przypominamy, że możecie przesłać zarejestrowane przez Was niebezpieczne lub nieprawidłowe zachowania kierowców na drogach Płocka i powiatu płockiego w prywatnej wiadomości na naszym Facebooku lub przesyłając link do wetransfer.com na nasz KONTAKT. Filmik opublikujemy w naszym cyklu „Kierowcy po Płocku”.
Jak jeździć po Rondzie Wojska Polskiego? Prościej wytłumaczyć się nie da [FILM, WIZUALIZACJE]
Na wysokości salonu VW jest zakaz wyprzedzania i na dodatek miejsce wielce chamskiego postępowania kierowców (WP, WPL, WSC, WGS). Zdziwienie moje by było mniejsze gdyby ktoś tak zrobił z poza Płocka czy województwa ale miejscowi rajdowcy pokazują jak można być bezczelnym i chamskim. W tym akurat konkretnym miejscu brakuje policjantów w nieoznakowanym radiowozie, może w końcu jechałoby się płynniej w kierunku Słupna i bezpieczniej. Pozatym super rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zakazu lewego skrętu na wyjeździe z płocka jak i na lego wjezdzie. Wystarczy popatrzeć ja skręcają, zamiast ustawić się blisko środka jezdni ustawiają się jelenie po prawej stronie jak ciężarówki.
Trzeba wszystkim „sprytnym inaczej” kierowcom, przypomnieć, iż na wysokości salonu VW jest zakaz wyprzedzania !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!