Generalny Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała plany, dotyczące drogi ekspresowej S10. Zgodnie z założeniami, nie będzie trzeba już nadkładać drogi, by dotrzeć szybko z Warszawy do Szczecina. Trasa ma połączyć również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.
Jak informuje GDDKiA, pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 45 km, już powstały. Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania.
Dla odcinka od Torunia do połączenia z Obwodnicą Aglomeracyjną Warszawy, który płocczan interesuje najbardziej, opracowano studium korytarzowe z wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badane są również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.
W granicach województwa kujawsko-pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze, które różnią się nie tylko położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, ale także przebiegiem prowadzącym do położonego blisko siebie punktu przecięcia granicy z województwem mazowieckim. W zależności od wariantu punktem początkowym byłyby okolice węzła Lubicz, Włocławek Północ lub nowy węzeł poniżej Ciechocinka.
Jak informuje GDDKiA, dwa warianty przebiegu przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z OAW (wariant drugi i czwarty) zakładają odchylenie w kierunku Płocka, co umożliwiłoby skomunikowanie miasta i znajdującej się w nim rafinerii.
– Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. W zależności od wariantu, długość S10, po odejściu od A1, wyniosłaby od ok. 100 do 130 km. Jazdę w kierunku Warszawy można byłoby kontynuować wykorzystując północną część przyszłej S50 do przecięcia z S7 poniżej Płońska lub S8 na wysokości Radzymina – wyjaśnia GDDKiA.
Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi, co pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Po jej analizie wybrane zostaną najbardziej optymalne korytarze drogowe, tj. najmniej konfliktowe i jednocześnie realne pod względem ekonomicznym.
– Szczegółowy przebieg przyszłej S10, a także OAW wskażemy dopiero na etapie opracowywania STEŚ-R i złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co planowane jest na 2023 r. Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych – tłumaczy GDDKiA.
Tymczasem w Sejmie został powołany Parlamentarny Zespół ds. Budowy S10, którego przewodniczącym został pochodzący z Płocka poseł Arkadiusz Iwaniak (Lewica), a wiceprzewodniczącymi: Elżbieta Gapińska (Płock, mazowieckie), Jan Szopiński (kujawsko-pomorskie), Dariusz Wieczorek (zachodniopomorskie). Do zespołu dołączył również płocczanin, Senator Marek Martynowski.
Najbliższe posiedzenie komisji zaplanowane jest na 13 lutego, a spotkać na nim mają się samorządowcy, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Infrastruktury.
– Będziemy rozmawiali o planie przebiegu drogi, planie finansowym oraz terminie realizacji inwestycji – wyjaśnia poseł Arkadiusz Iwaniak.
Jak będzie wyglądała droga S10 tego się nie dowiemy póki co. Dowiemy się dopiero przed kolejnymi wyborami parlamentarnymi, że ktoś coś zamierza, ale też nie za głośno, bo przecież zespół już powstał i głupio nagłaśniać sprawę, że nic nowego nie zaprezentował poza tym co jeszcze z poprzedników było planowane. I tak poczekacie do wyborów, żeby ktoś mógł Was przekupywać hasłem, że jak zostaną to wtedy dopiero będzie czas na konkrety (o realizacji nie wspominając).
Do Zespołu Parkanentarnego. Najlepszym dla Płocka jak i w ogóle optymalnym rozwiązaniem jest szlak jasnoniebieski. Proszę przeforsować ten wariant.
wybrane zostaną absolutniue najbardziej najoptymalniejsze korytarze drogowe, tj. najmniej konfliktowe i jednocześnie realne pod względem ekonomicznym.
Stwierdzenia niczym nie poparte! Rozwiązania muszą być tak dobrane aby rozwiązywały problemy i realizowały strategiczne cele. Tu tego nie ma !!!
Panie Iżynierze, Pan nie może pojąc że one są najbardziej najoptymaljiejsze ze wszystkich optymalnych, jakby ZWYKŁE PROSTE OPTYMANLNE nie wystarczało.
Może Pan wiesz, co to znaczy bardziej i najbardziej optymalne rozwiąznie. Mnie zwykle wystarcza optymalne, zresztą nie rozumiem jak coś może być bardziej optymalne od optymalnego.
„Bardziej optymalne” to BEŁKOT PRZYGŁUPA, który nie wie co znaczy po polsku OPTYMALNIE.
Ze stwierdzeniem „najbardziej optymalne” nie chciałem już toczyć dyskusji.
To są rozwiązania tak „najbardziej optymalne” jak najbardziej optymalnym rozwiązaniem obwodnicy dla Płocka jest obwodnica w pobliżu Płocka, …. to znaczy w Łącku !!!
Płock dający od produkcji paliw przez Orlen do Krajowego Funduszu Drogowego około 50 – 60 procent środków tj. każdego roku około 6 – 7 miliardów PLN, nie ma nawet jeszcze zaplanowanych zewnętrznych i wewnętrznych dróg dojazdowych, ewakuacyjnych i ratowniczych, stwarzających tu bezpieczeństwo dla ludności, środowiska i dla ulokowanej tu produkcji !!!!
A do tego płynie do budżetu państwa corocznie około 25 – 30 miliardów z akcyzy, VAT, CIT, PIT, … !!!
Ech !!!
Zaproponowane koncepcje są słabo przemyślane. Nie rozwiązują dobrze problemów funkcjonowania kraju i Mazowsza z planowanym CPK oraz Warszawy i … Płocka. Nie tworzą dobrze spójności obszaru Polski i jej spójności z obszarem Unii Europejskiej!
Jest potrzeba i konieczność stworzenia lepszych rozwiązań a dla istniejących uwarunkowań i osiągnięcia strategicznych celów Polski ujętych w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 oraz w strategii Komisji Europejskiej do 2050 roku: „Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu” a też dla stworzenia dobrych rozwiązań dla funkcjonowania CPK, stworzyłem spójne koncepcyjne rozwiąznia: „POLSKA 205″, MAZOWSZE 2050” i „PŁOCK – Wizja 2050”.
Należałoby je wprowadzić w oficjalne plany i strategie i w tym kierunku podejmuję działania!