Budżet Obywatelski od kilku lat funkcjonuje w Płocku. Jaki jest stan realizacji projektów, przegłosowanych w ramach I, II, III i IV edycji? Sprawdziliśmy.
Budżet Obywatelski Płocka, realizowany przez Urząd Miasta Płocka, miał swoją pierwszą edycję w 2013 roku. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego przegłosowany projekt dotąd nie został zrealizowany, jest wstrzymany, bądź podjęto decyzję o jego zaniechaniu, zachęcamy do lektury. Informacje zostały przekazane przez zespół współpracy z mediami Urzędu Miasta Płocka.
– W przypadku gminnych inwestycji miejskich, w jednym roku przygotowuje się dokumenty – tłumaczy Hubert Woźniak z zespołu współpracy z mediami. – W kolejnym roku, kiedy inwestycja zostaje wprowadzona do budżetu, czyli w styczniu, ogłoszony jest przetarg. To daje dwa lata na realizację. Natomiast z Budżetem Obywatelskim jest inaczej. Realizacja powinna odbywać się w ciągu jednego roku. To jest bardzo krótki czas – kontynuuje.
– Zaraz po uchwaleniu w styczniu budżetu, ogłoszony jest przetarg, mający wyłonić projektantów i następuje to w marcu – kwietniu. W maju powstaje dokumentacja, a w czerwcu zostaje wydane pozwolenie na budowę i wtedy ogłaszany zostaje przetarg na wykonanie. Na realizację jest więc tylko wrzesień i październik. Krótki czas. Na jesieni wykonawcy nie są często zainteresowani podjęciem prac przy nowej inwestycji. Widząc ekstremalnie krótki czas na realizację, podają często znacznie wyższą cenę. Tak się stało np. z inwestycją pn. „Centrum Sportów Ekstremalnych – budowa torów do jazdy na rolkach”, „Budowa skweru rekreacyjno-wypoczynkowego na Winiarach” i innymi projektami. Z tego względu nie został rozstrzygnięty przetarg. W niektórych projektach pojawiły się nieprzewidziane problemy z realizacją, np. z projektem „Ogólnodostępny parking przy ul. Otolińskiej”.
Jak szczegółowo wygląda stan realizacji projektów? Zobaczcie w tabelkach poniżej.