REKLAMA

Czerwony kabriolet, obraz Łempickiej i kino Odeon – wystawa płockiego muzeum już otwarta [FILM, ZDJĘCIA]

ORLEN Blisko Ludzi

REKLAMA

Ta wystawa z pewnością przyciągnie wzrok i zapadnie w pamięć! Już od wejścia kusi nas neon kina Odeon, w centralnym punkcie zachwyca czerwony kabriolet, a miłośników techniki przyciąga monitor, w którym dobierzemy sobie strój z ubiegłego wieku. W Muzeum Mazowieckim w Płocku zobaczymy to wszystko już od 4 września.

Dwa eksponaty podarowane przez PKN ORLEN są częścią wystawy zatytułowanej „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Przy ul. Kolegialnej 6, w zabytkowej kamienicy, która została wyremontowana i zaadaptowana przy wsparciu z budżetu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych, możemy już od 4 września zachwycać się unikatową w skali kraju wystawą stałą poświęconą sztuce 20-lecia międzywojennego i prezentacji największej w kraju kolekcji art déco.

Jak mówiła kurator wystawy, Małgorzata Szadkowska, ekspozycja liczy około 1800 zabytków płockiej kolekcji art déco, które zostały ukazane w szerokim kontekście epoki. Przechodzimy tu ulicami przedwojennego miasta, odwiedzamy ówczesne mieszkanie, gabinet prezesa banku, dom mody czy salon jubilerski, zapoznajemy się też z modnymi i nowatorskimi projektami artystycznymi w dziedzinach szkła, ceramiki i metalu.

Na parterze wystawy zaprezentowano ulice miasta, które budzi się do życia. Kolorowe neony zapraszają do kin, teatrów, kabaretów czy kawiarni z dancingami, a dynamikę tego życia uwydatniają pędzące samochody. To właśnie tu spotkamy piękny, czerwony kabriolet Jowett Specjal Roadster, wyprodukowany w Anglii w 1926 roku, który osiągał zawrotne 70 km/h. Egzemplarz ten to dar PKN ORLEN dla Muzeum Mazowieckiego w Płocku.

Fot. Wiktor Pleczyński

W pomieszczeniu obok przedstawiono sztukę około 1910 roku, gdzie podziwiać możemy m.in. meble projektu Hansa Gunthera Reinsteina. W dwóch aneksach spotkamy aranżację francuskiego wnętrza z lat 20., ale i tzw. meble rurkowe, w tym krzesło Cesca projektu Marcela Lajosa Breuera czy wielofunkcyjny kwietnik projektu Roberta Slezaka. Jest też typowo polski dom, gabinet prezesa banku z pięknymi meblami pokrytymi fornirem z egzotycznego drewna jatoby oraz podobizną Józefa Piłsudskiego, obejrzymy też dom mody z zaprezentowanymi sukniami lat 20. i 30., zarówno wieczorowych, jak i dziennych. Ozdobą są eksponaty jubilerskie, w tym warszawskich złotników Henryka Grunwalda i Józefa Fajngolda, a także m.in. puderniczka Tiffany’ego i kolczyki w etui Cartiera.

Na pierwszym piętrze zainscenizowano pokój wielofunkcyjny w mieszkaniu polskiej inteligencji. Zestaw tworzący wystrój tego pokoju został zaprojektowany w 1938 roku przez inż. Edmunda Brzozowskiego do jego własnego mieszkania w Katowicach. Są to tzw. meble kombinowane, spełniające różne funkcje. Meble tego samego projektanta znajdują się także w jadalni.

Fot. Wiktor Pleczyński

Kuchnia dwudziestolecia międzywojennego wprowadziła kilka innowacji, w tym dostęp do bieżącej wody, a więc i zlew, a także okienko do wydawania posiłków. Na ekspozycji zobaczymy belgijską kuchenkę węglową o nowoczesnym wyglądzie czy termoizolacyjny pojemnik z amerykańskiej wytwórni.



Meble w sypialni zaprojektował Julian Pietrzyka. Dwubarwny fornir ułożony został tam pasmowo (łóżko, szafki) lub w formę wachlarzy (szafa). Nowoczesnym akcentem jest para chromowanych lampek nocnych z czechosłowackiej wytwórni Napako. Nie brakuje też eksponatów bogatej kolekcji szkła cenionych polskich hut, takich jak: Niemen, Zawiercie, Hortensja, Krosno oraz zagranicznych wytwórni: Lalique’a, Bacarrata, Braci Daum. Zbiory metalu reprezentowane są przez wyroby firm warszawskich, europejskich czy amerykańskich.

Ceramika to z kolei wyroby z Ćmielowa, Pacykowa, wytwórni śląskich oraz porcelana zagraniczna z serwisami i figurkami Rosenthala na czele. Jest też bogata kolekcja malarstwa, w tym obraz portrety autorstwa awangardowych polskich artystów: Zbigniewa Pronaszki, Witkacego i Leona Chwistka, także akt kobiecy belgijskiego malarza Leona de Smeta i portret damy z pieskiem Jana Rudnickiego. Ozdobą kolekcji jest obraz Tamary Łęmpickiej „Martwa natura”, podarowany przez PKN ORLEN.

Fot. Wiktor Pleczyński

– Udało się nam pozyskać wspaniałe komplety mebli, ceramikę, rzemiosło artystyczne oraz naszą perłę, „Martwą naturę” Tamary Łempickiej. Koncentruje się na przejawach polskiego art déco, ale uwzględnia też europejskie i światowe przykłady. Cieszymy się niezmiernie, tym bardziej, że otwarcie tej wyjątkowej ekspozycji odbywa się w naszym roku jubileuszowym. Muzeum Mazowieckie w Płocku kończy w tym roku 200 lat! – podkreśla Leonard Sobieraj, dyrektor Muzeum Mazowieckiego w Płocku.

Nawiązaniem do sukcesu polskich artystów na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. jest Sala Tożsamości, czyli wydzielona przestrzeń z polskimi dziełami inspirowanymi folklorem, a także tymi zdradzającymi wpływy kubizmu i funkcjonalizmu. Tu zobaczyć będzie można m.in. projekty Zofii Stryjeńskiej i Julii Keilowej.

Uzupełnieniem wystawy są ekrany z informacjami o sztuce międzywojnia, ścianka do selfie w stylu art déco i lustro, w którym będzie można „przymierzać” stroje z epoki.

„Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” powstała dzięki wsparciu finansowemu organizatora Muzeum Mazowieckiego w Płocku – Samorządu Województwa Mazowieckiego. Patronat honorowy sprawuje nad nią Marszałek Województwa Mazowieckiego, a partnerem wydarzenia jest Miasto Płock. Projekt wystawy wykonał Koza Nostra Studio. Kuratorami wystawy są Michał Burdziński, Małgorzata Szadkowska i Mariola Adamska.

Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński
Fot. Wiktor Pleczyński

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA
Kolejny Artykuł

Komentarze 3

  1. NN says:

    Żebyś, zapomniałeś o lekach…

  2. regionalista Z. Dylewski. says:

    ANALIZA ZDARZENIA „CUDOWNEGO AUTA” GOSPODARZY PLOCK STETL…
    • A wszystko aby pokazać że Obcy stanowili trzon polskiego miasta na Mazowszu Polskim. Ogromne pieniądze. Odtworzenie pracowni złotnika a to Auto to szaleństwo w ukazaniu dostatku i działań „przedsiębiorczych” mniejszości żydowskiej. Jak to lansują teraz…są „u siebie” i byli u siebie od prehistorycznych Czasów, kiedy to dzisiejsze ZIEMIE POLSKIE, zamieszkiwały ludy semickie…..doprowadzając do rozwoju…..- tak tłumaczył polskim dzieciom kustosz Muzeum Polin w Warszawie. Na to Muzeum Rządy terenu Polska, łożą setki milionów zł rocznie. Ww. zostało dawno opublikowane. Marnowanie polskich pieniędzy w mieście, gdzie na bieżąco niszczy się polskie zabytki i PAMIĘĆ Narodu Polskiego. Likwiduje Polskie Szkoły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej dzisiaj czytane

Reklama


REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU