REKLAMA

Co wiadomo o linii kolejowej, która będzie przebiegała przez Płock?

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 1, powstanie ponad 300 km nowych linii kolejowych, a prawie 600 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci połączeń dalekobieżnych zostanie włączony też Płock.

Szprycha nr 1 to linia stanowiąca planowane przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej: od Centralnego Portu Komunikacyjnego w kierunku Kujaw i Pomorza. 308-kilometrowa trasa będzie biegła z CPK przez Płock do Włocławka.

Dalej Szprycha nr 1 rozdzieli się w dwóch kierunkach: przez Grudziądz do Trójmiasta, a przez Toruń, Bydgoszcz i Nakło nad Notecią i Szczecinek do Koszalina. Jak wynika z danych GUS, w powiatach wzdłuż tej trasy mieszka łącznie ponad 3,5 mln ludzi.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 1, do sieci połączeń dalekobieżnych zostanie włączony m.in. Płock (dawna stolica Polski z przełomu XI i XII w.) i Grudziądz z jego pięknym Starym Miastem i Cytadelą.

Podróż z Płocka do Warszawy ma skrócić się z 2,5 godz. do 45 minut. Pociągi dojadą też szybciej na Kujawy – np. do Torunia z jego Dworem Artusa i Krzywą Wieżą oraz Bydgoszczy z Wyspą Młyńską i spichrzami, siedziby Pesy (polskiego producenta taboru). Dojadą też na Pomorze: z Gdańskiem, kolebką Solidarności (patronką CPK), Gdynią, wizjonerskim projektem II RP oraz Sopotem z jego „monciakiem” i molo. Jeśli pasażerowie zechcą poszukać innych piaszczystych plaż i morskiego powietrza, pociągi dojadą również zmodernizowaną linią do Koszalina i Kołobrzegu.

– Korzyści z inwestycji kolejowych są niezaprzeczalne. Płock i Grudziądz, dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamami na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Torunia i Bydgoszczy. Szprycha do Kołobrzegu i Koszalina skokowo poprawi dostępność najbardziej wykluczonego obszaru Polski, czyli Pomorza Środkowego – mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.



29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

– Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej poświęconej założeniom Programu Kolejowego CPK na stacji Łódź Fabryczna.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Szprycha nr 1, zgodnie z dotychczas złożonymi zapewnieniami, jest priorytetową inwestycją w ramach 1. etapu Programu Kolejowego CPK.

Płock ma mieć nową stację kolejową. Co stanie się z dworcem?

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 8

  1. artek says:

    Czy trzeba czekać na budowę CPK, by wybudować te wszystkie szprychy(połączenia)? Czy jest to takie przedwyborcze gadanie? Mamy polityków idiotów.

  2. Anonim says:

    Niech politycy zrobią coś z podwyzkami paliwa bo to już śmieszne jest cały czas mydlenie oczu a jak mówią o barylkach to konam że śmiechu

  3. noxion says:

    a to wszystko to obiecywanie gruszek na wierzbie przez oszystów pisowskich.Gowno z tych planow wyjdzie.

  4. ziom says:

    Nie wierzę i tyle.

  5. PEELKA says:

    To jest jedyna opcja ( oprócz przedłużenia o północną nitkę CMK) na wyjście tego miasta z totalnego zadupia jakie nam zafundowali nic nie mogący politycy różnych nacji.

  6. ATalent says:

    Pomiędzy bajki proszę włożyć te „mrzonki polityków”. Nic nie powstanie i nie powstało poza lukrowanymi planami na papierach i slajdach.

  7. xx says:

    Enigma. Ile km i jaki koszt. Nadal nie ma kolei do Modlina a właściciele lotniska ujawnili, że zgodzili się na dawniejsze propozycje Struzika aby to on miał 51 % udziałów… a wtedy Struzik… dal nogę. Nic z tego nie wyjdzie. Będzie drogo i z kłopotami….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Przeczytaj

Reklama

REKLAMA

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU