REKLAMA

REKLAMA

Co najbardziej ceni płocka młodzież i kto jest jej autorytetem? Przeprowadzono badanie

REKLAMA

Przeczytajrównież

Ciekawy sondaż przeprowadzono wśród płockiej młodzieży. Analitycy Instytutu Badawczego Kantar Polska przy współpracy z Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Płocku i PKN ORLEN badali m.in. z jakich portali społecznościowych korzysta młodzież czy jakie są jej autorytety. Wnioski z badania są już dostępne w postaci opisowej.

„Badanie wartości i potrzeb młodzieży w powiecie płockim” zostało przeprowadzone przez analityków Instytutu Badawczego Kantar Polska przy współpracy z Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Płocku i PKN ORLEN. W sześciu blokach tematycznych została zawarta opinia młodzieży na temat:

  1. Zainteresowania i czasu wolnego,
  2. Finansów,
  3. Cenionych wartości,
  4. Planów na przyszłość,
  5. Motywacji do działania i samorozwoju,
  6. Autorytetów.

Badanie zrealizowano za pomocą papierowej ankiety, którą uczniowie samodzielnie wypełniali (anonimowo) w szkole.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Celem przeprowadzonego badania było pozyskanie wiedzy na temat opinii młodzieży, dzięki czemu płockiej kadrze pedagogicznej może być łatwiej budować lepsze relacje z młodzieżą, a także wypracować lepsze metody i formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji uczniów.

– Według specjalistów, odpowiedzi ankietowanych to także cenna wiedza dla pedagogów szkolnych, którzy mogą rozwijać dotychczasowy model pracy w oparciu o zdefiniowane w badaniu potrzeby i rekomendacje. Nadchodzący okres wakacyjny to dla wielu rodziców, opiekunów i pedagogów doskonały czas, aby odpocząć od codziennych wyzwań związanych z edukacją, ale także zapewne dobry czas, aby pogłębić swoją wiedzę i zaplanować efektywne wspomaganie procesu kształcenia młodych ludzi – wyjaśnia biuro prasowe ORLENU.

Dodaje także, iż Koncern angażuje się we współpracę z wieloma szkołami, widząc potrzebę zbudowania zaplecza kadrowego w profesjach istotnych dla potrzeb branży. Uczniowie mogą m.in. uczestniczyć w wizytach studyjnych i praktykach zawodowych w spółkach Grupy ORLEN, a uczniowie, studenci i absolwenci uczelni wyższych oraz szkół średnich mogą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe dzięki uczestnictwu w programach praktyk i staży. Co roku w PKN ORLEN przygotowywanych jest do pracy zawodowej co najmniej kilkudziesięciu absolwentów uczelni wyższych i osób kończących edukację.

Jak podkreśla Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem w PKN ORLEN, Koncern jest firmą zaangażowaną w projekty społeczne, które służą rozwojowi rynku lokalnego, a szczególnie mieszkańców Płocka i okolic.

– Chętnie dzielimy się doświadczeniem i wiedzą z osobami, które stoją przed wyborem własnej kariery zawodowej. To z myślą o studentach i absolwentach prowadzimy praktyki i programy stażowe. Od wielu lat wspieramy także płockie szkoły podstawowe i licea, finansujemy stypendia oraz wsłuchujemy się w potrzeby lokalnej społeczności. Stąd też powstał pomysł na badanie, którego wyniki, mam nadzieję, pomogą nie tylko w lepszym poznaniu potrzeb młodzieży, ale także w opracowaniu metod współpracy, służącej inspiracji i rozwojowi młodego pokolenia – tłumaczy Agata Górnicka.

Wnioski z raportu

Z „Badania wartości i potrzeb młodzieży z w powiecie płockim” wynika m.in., że młodzież stojąca u progu dojrzałości, najbardziej u innych ceni:

  • tolerancję i szacunek dla innych (56%),
  • kulturę osobistą, lojalność, pracowitość i poczucie odpowiedzialności (powyżej i prawie 40% wskazań).

Na obecnym etapie życia dla zdecydowanej większości młodzieży najważniejsza jest:

  • rodzina (78%), zwłaszcza dla uczniów szkół branżowych i kobiet – ta wartość wskazana jest przez największy odsetek uczniów ze wszystkich szkół (78%), a do następnych wartości dzieli ją dosyć duży procentowy dystans,
  • miłość (46%) (ważniejsza jest dla kobiet),
  • przyjaźń (45%),
  • samorozwój (32%) – nieco częściej doceniany jest przez licealistów i mężczyzn.

Głównym motywatorem do podejmowania działań w kierunku samorozwoju jest:




  • zapewnienie sobie lepszej przyszłości (ponad 40% wskazań),
  • chęć zdobycia niezależności (16%),
  • posiadania pieniędzy (11%).

Potrzebę słuchania i inspirowania się innymi ludźmi, aby móc się rozwijać odczuwa ponad 40% młodych ludzi. Częściej są to uczniowie szkół średnich, typu liceum czy technikum niż szkoły branżowej. Nie odczuwa takiej potrzeby 27% badanych, a 33% nie zastanawiało się nad tą kwestią.

Kto dla młodych ludzi jest największym autorytetem? Spośród najbliższego otoczenia najczęściej wymienianym autorytetem jest:

  • matka (44%),
  • ojciec (36%),
  • przyjaciele (19%),
  • rodzeństwo (15%).

Zdaniem ekspertów analizujących badanie, jego wyniki potwierdzają powszechnie znaną regułę, że matki stanowią częstsze źródło inspiracji dla córek, niż synów (55% vs 34%), a ojcowie odwrotnie (33% vs 38%).

Niektórzy uczniowie szkół średnich jednak niezbyt chętnie wypowiadali się na temat swoich autorytetów. Aż 35% badanych nie podało w ankiecie żadnego nazwiska, a spośród tych, którzy odpowiedzieli na to pytanie, 13% przyznało, że nie zna żadnej osoby, która stanowiłaby dla nich inspirację. Jeszcze większy problem młodzież miała z wymienieniem nazwiska osoby, która stanowi inspirację i z którą chciałaby się spotkać, gdyby miała taką możliwość – w tym przypadku 40% osób nie odpowiedziało na pytanie, a 20% stwierdziło, że nie ma takiej osoby. Generalnie kobiety miały większy problem ze wskazaniem nazwisk swoich autorytetów. Jednakże uczniowie, którzy podzielili się swoimi opiniami, wskazali osoby z wielu dziedzin działalności: sportu, muzyki, polityki, nauki, kultury i sztuki, a także różnego rodzaju celebrytów, youtuberów i vlogerów.

Jak uważa uważa oceniający badanie dr Łukasz Hajduk – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, związany z Zakładem Pedagogiki Społecznej i Andragogiki, inspirowanie się celebrytami i influencerami może prowadzić do pustki.

– Dlatego też proponuję w przemyślany sposób podsuwać młodym inne autorytety. Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny, miłości, towarzystwa znajomych, mogą to być tzw. bohaterowie dnia codziennego. Wartości najbardziej cenione u innych to tolerancja, szacunek dla innych, kultura osobista, lojalność, pracowitość – tych cech nie brakuje otaczającym nas ludziom, czego, niestety, nie można powiedzieć o niektórych wskazanych przez młodzież autorytetach – wyjaśnia dr Łukasz Hajduk.

W ocenie Oktawii Gorzeńskiej, prowadzącej Akademię Przywództwa Edukacyjnego i analizującej badanie, nauczyciel to inspirator, który pokazuje różne możliwości, wspiera w rozwoju, otwiera uczniów na różnorodność opinii, buduje współpracę w różnych przestrzeniach edukacyjnych – lekcyjnych i pozalekcyjnych. Ale ważnym partnerem nauczyciela powinien być rodzic.

– Badanie pokazuje, że dla młodych ludzi rodzina pełni ważną rolę, zatem nawet na tym etapie edukacyjnym warto zadbać o to, by rodzic rozumiał, jak i dlaczego prowadzone są procesy edukacyjne. Może być również wsparciem w pokazywaniu różnych ścieżek zawodowych na swoim przykładzie. Warto także budować współpracę ze środowiskiem lokalnym, w tym z biznesem, m.in. poprzez realizację wspólnych projektów, nie tylko spotkań czy wykładów, ale przedsięwzięć nastawionych na angażowanie uczniów – uczenie się poprzez doświadczanie i działanie – dodaje Oktawia Gorzeńska.

Anonimowy sondaż został zrealizowany po raz pierwszy wśród pełnoletnich uczniów uczęszczających do szkół znajdujących się głównie w Płocku, ale także powiecie płockim – w Gąbinie, Wyszogrodzie i Drobinie. Ankieterzy odwiedzili w minionym roku szkolnym (tj. 2019/2020) jedenaście placówek ogólnokształcących, dwanaście techników, a także szkoły branżowe. W rezultacie odpowiedzi zebrano od niemal 1300 uczniów uczęszczających do klas III i IV, a więc znajdujących się u progu dojrzałości i podejmowania ważnych decyzji, dotyczących przyszłości. Wyniki badania zostały zinterpretowane przez ekspertów Instytutu Badawczego Kantar Polska, Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Przywództwa Edukacyjnego.

Raport „Badanie wartości i potrzeb młodzieży z w powiecie płockim” został omówiony przez ekspertów podczas webinarium, w którym uczestniczyła kadra pedagogiczna ze szkół biorących udział w badaniu oraz z innych placówek, które mogłyby być zainteresowane jego treścią. Dokument został udostępniony na stronie www.orlen.pl, w zakładce – Odpowiedzialny Biznes – Aktualności. Jak wynika ze statystyk firmy realizującej transmisję, webinarium cieszyło się dużym zainteresowaniem – oglądalność wyniosła 50–100 osób, czynnych zawodowo pedagogów. Zgodnie z danymi, jakie spłynęły po spotkaniu, w każdej placówce szkolnej transmisja była oglądana przez dwóch, a nawet trzech nauczycieli. Zaproszenie do udziału w webinarium zostało wysłane do 19 placówek, w których przeprowadzono badanie oraz dodatkowo do 10, które potencjalnie mogły być zainteresowane jego wynikami.

Fot. PKN ORLEN
Fot. PKN ORLEN
Fot. PKN ORLEN
Fot. PKN ORLEN
Fot. PKN ORLEN
Fot. PKN ORLEN

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 5

  1. Maja says:

    Jak widać młodzi potrzebują autorytetów i wsparcia dorosłych tylko, że ci dorośli mają swoje życie i mówią do młodych – radź sobie sam! Czy szkoła im pomoże? Czy nauczyciel może być aotorytetem? Oj teraz w czasie zdalnych to chyba nie

  2. Anonim says:

    A co „Róbta co chceta” nie jest już autorytetem? A może przywódczyni „wyp…..ć?
    Serio: Sądzę,że jednak nie są to autorytety dla współczsnych młodych ludzi.
    Uważam,że większość młodzieży to ambitni ludzie,nie poddający się indoktrynacjom starszych.

    • A twoim autorytetem co jest? says:

      Jedraszewski, Gadecki, Putin czy jarkacz ?

    • A Tfu says:

      Hitler

    • Mic says:

      Lepiej żeby autorytetem był „Spieprzaj dziadu” czy jakiś ochroniarz czarnych pedofili?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU