MSWiA opublikowało nowe przepisy, dotyczące kontroli drogowych prowadzonych przez policjantów. Ministerstwo doprecyzowało kilka budzących wątpliwości zapisów.
Od 7 listopada br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. W dokumencie zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji, dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania.
Jedynie § 12 wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r., a dotyczy m.in. tego, iż kontrolujący dokonuje odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli także wówczas, gdy nie poddaje tego pojazdu sprawdzeniu stanu technicznego oraz umożliwia dokonanie odczytu wskazań drogomierza pojazdu holowanego lub przewożonego, jeżeli istnieje taka możliwość i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa osobistego.
Postój radiowozu w miejscach zabronionych
Według nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”.
– Oznacza to, że kontrole drogowe będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów. Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, ponieważ wykonuje zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach – informuje Komenda Miejska Policji w Płocku.
Zmiana w tych przepisach ma rozwiać wątpliwości osób widzących radiowóz zaparkowany w miejscu niedozwolonym.
Mandat za niestosowanie się do poleceń policjanta
Kierowca może otrzymać mandat za niestosowanie się do poleceń policjanta podczas kontroli drogowej. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych.
Wpuszczanie kierowcy do radiowozu
Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.
Szybkie testy trzeźwości
W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy.
Zrywanie plomb z podejrzanych odpadów
Zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą.
Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku
– Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji. Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika – zaznaczają płoccy policjanci.
Jest jeden problem … policjant w mundurze nie będzie musiał mi sie wylegitymować … Hm . Jaki problem zdobyć mundur ? Jako obywatelka chce mieć pewność że osoba która mnie zatrzymuje/kontroluje jest policjantem a nie nie wiadomo kim . W tej sytuacji kazdy w mundurze może mnie legitymowac – nawet pan Stas włóczega który mundur znalazł … Zaczynam sie bać …
A co za problem zdobyć jakąś podrobke legitymacji policyjnej? Kto wie jak ona na prawdę wygląda i rozpozna autentyczna? Blache można zdobyć tak samo jak i mundur więc nie widzę różnicy.