Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) 29 grudnia podpisały w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę, która umożliwia finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast, w tym Płocka. Kiedy we wrześniu pytaliśmy o to ratusz, otrzymaliśmy odpowiedź, że… programu raczej nie będzie, bo NCBR wycofał się z finansowania programu „Bezemisyjny transport publiczny”.
NCBR: W programie jest Płock
Program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, czyli agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli zamawiającego (kreując nowy rynek dla nowatorskich produktów). W przypadku projektu „Bezemisyjny transport publiczny” dzieje się to w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta, które są zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.
Da to możliwość zakupu floty nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji dla kilkudziesięciu polskich miast. – Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza – tłumaczą pomysłodawcy projektu.
Umowa zawarta w Warszawie przez NCBR i NFOŚiGW dotyczy współpracy w zapewnieniu dofinansowania zakupu autobusów bezemisyjnych przez miasta, które uczestniczą w programie. Będą one mogły się starać o nawet 100 proc. dofinansowanie zakupu pojazdów. 2,2 mld zł na ten cel będzie pochodziło ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz NFOŚiGW, który uruchomi Program Priorytetowy Gepard II. Według planów, pierwsze efekty tej współpracy będą widoczne w 2020 roku.
– Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019-2023 zapewni wsparcie w wysokości ponad 2 mld zł na zakup około 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w ramach (…) Programu „Bezemisyjny Transport Publiczny” – mówi Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.
Jak na razie, chęć uczestnictwa w programie zgłosiło 26 samorządów z całej Polski: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (G-ZM), a także Płock, który wyraził zainteresowanie zakupem 11 autobusów 12-metrowych “nieemisyjnych” z zapowiadanym przez NCBR dofinansowaniem ze środków zewnętrznych w wysokości 60% ceny pojazdu.
Ratusz we wrześniu 2017: NCBR wycofał się z finansowania
Jednak kiedy we wrześniu 2017 roku zapytaliśmy w Urzędzie Miasta Płocka, czy miasto ma szansę powiększyć tabor Komunikacji Miejskiej o nieemisyjne pojazdy z tego programu, otrzymaliśmy pesymistyczną odpowiedź.
– NCBR wycofał się jednak z propozycji dofinansowania pojazdów i ewentualnej infrastruktury do obsługi tych pojazdów w ramach projektu “Bezemisyjny Transport Publiczny” – informował wówczas Konrad Kozłowski z zespołu współpracy z mediami płockiego urzędu miasta. – Brak dofinansowania powoduje małe prawdopodobieństwo zakupu pojazdów przez gminy w ramach tego projektu – dodał urzędnik.
Wyjaśnił jednocześnie, że Gmina Miasto Płock, realizując swój własny projekt związany z rozwojem systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, dokona m.in. zakupu 25 autobusów hybrydowych, dofinansowanych z Unii Europejskiej.
Jak więc na dzisiaj wygląda uczestnictwo Płocka w tym programie? Wysłaliśmy 2 stycznia pytania do urzędu miasta – będziemy informować o tej sprawie.